
Introduksjon
Programoversikt
Fokuset for dette internasjonale masterprogrammet er å tilby en kritisk tilnærming til moderne sosiale, politiske og kulturelle spørsmål innen media og kommunikasjon. Vi gir oppdatert engasjement med sentrale problemstillinger, teorier og problemstillinger innen medieengasjement, demokrati og kulturelt medborgerskap, medieindustri og kreativitet, kjønn, helse og samfunn, publikum, populærkultur og hverdagsliv. Kursene tar for seg moderne debatter om kunnskap, makt og sosiale relasjoner i nasjonale og transnasjonale mediemiljøer.
Undervisningen vår er basert på internasjonal ekspertise i en høyt rangert, forskningsledet avdeling (topp 100, QS World University Rankings etter emne 2020). Vi legger vekt på å teoretisere og forske på medier, samfunn og kultur ved å bruke casestudier fra den virkelige verden som er skreddersydd for våre studenter som blir undervist i ulike teoretiske, konseptuelle og empiriske verktøy for forskning gjennom en blanding av kurs og uavhengige forskningsprosjekter. Kursene undervises i Lund og knytter seg til samarbeidspartnere med frivillige organisasjoner og kulturorganisasjoner i regionen.
Studenter på programmet vårt kommer fra et mangfold av bakgrunner og yrkeserfaringer, inkludert medie- og kulturnæringer, frivillige organisasjoner og veldedighetssektorer, og utvikler en kritisk forståelse av medier og kommunikasjon i løpet av to år med tverrkulturelle møter og utveksling av ideer. Studentene deltar i et livlig forskningsmiljø, der vi arrangerer regelmessige internasjonale konferanser, seminarer og arrangementer, om temaer som mediefrihet, og våre doktorgradsstudenter organiserer og deltar i et årlig symposium og bokserie MSc Excellent Dissertations. Vårt fellesskap av internasjonale studenter og alumni hjelper deg med å forberede deg for videre forskning og yrkesliv, og våre nyutdannede fortsetter å jobbe i medie- og kommunikasjonsfeltet og forfølge forskningssporkarrierer i offentlige og kommersielle sfærer.
Læreplan
Programstruktur
Vårt program inkluderer en rekke dedikerte teori- og metodekurs og valgfrie kurs. Kursporteføljen inkluderer:
- Media og politisk engasjement (15 studiepoeng)
- Mediepublikum (15 studiepoeng)
- Media, helse og samfunn (15 studiepoeng)
- Media og mangfold (15 studiepoeng)
- Populær kultur (15 studiepoeng)
- Medie- og kommunikasjonsmetodikk (15 studiepoeng)
- Digital Media Research (7,5 studiepoeng)
- Digital etnografi (7,5 studiepoeng)
- Forskningsmetoder (7,5 studiepoeng)
- Andre valgfrie kurs, studier i utlandet (30 studiepoeng)
- Internship (15 og 30 studiepoeng)
- Mastergradsoppgave (30 studiepoeng)
Inntil 7,5 studiepoeng av andre semester og 30 studiepoeng av tredje semester kan erstattes av valgfrie emner.
Karrieremuligheter
Karrieremuligheter
Studenter som uteksamineres fra dette programmet vil være forberedt på profesjonelle muligheter innen forskningsledede karrierer, utdanning, akademiske karrierer, medie- og kulturnæringer, nasjonale og internasjonale politikk- og produksjonssektorer, kommersielle og offentlige tjenesteorganisasjoner og frivillige organisasjoner. Fremfor alt vil nyutdannede ha de kritiske ferdighetene som er nødvendige for å evaluere og forstå medier i en rekke profesjonelle og private sfærer.