MSc i Virtual Reality og Augmented Reality
Lund, Sverige
VARIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Be om tidligste startdato
STUDIEAVGIFT
SEK 290 000 / per year *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* for ikke-EU/EØS-borgere. Det er ingen skolepenger for EU/EØS- og Sveits-borgere
Stipend
Utforsk stipendmuligheter for å finansiere studiene dine
Introduksjon
Programoversikt
Nylige fremskritt innen datagrafikk, sensorer og skjermteknologi gir oss enestående muligheter til å fordype mennesker fullstendig i virtuelle miljøer eller utvide virkelige miljøer. Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) utgjør et helt nytt dataparadigme som finner veien inn i applikasjoner for industri, helsevesen, utdanning, underholdning etc. Dette masterprogrammet tar sikte på å utdanne kvalifiserte fagfolk som kan designe, implementere og evaluere VR og AR-applikasjoner samtidig som de vurderer de etiske, kulturelle og sosiale implikasjonene av slik teknologi.
Masterstudiet tilbyr en virkelig helhetlig tilnærming til VR- og AR-teknologi i et tverrfaglig forsknings- og læringsmiljø i verdensklasse. Kurs i f.eks. datagrafikk, bildeanalyse, interaksjonsdesign, VR og AR blandes til en enhetlig læringsopplevelse som dekker hele spekteret fra muliggjørende teknologier til den endelige brukeropplevelsen av VR/AR-applikasjoner. Kjernen i masterstudiet er antakelsen om at VR/AR-teknologi læres best når studentene kombinerer teoretisk kunnskap og tekniske ferdigheter med designtenkning. Dette betyr spesifikt at aktiv eksperimentering er en grunnleggende pilar i masterprogrammet, som betyr laboratoriearbeid og prosjektoppgaver i Lund University s topplaboratorier. Eksempler på konkret innhold i masterstudiet er:
- Datagrafikk og dens implikasjoner for VR/AR-applikasjoner
- Bildeanalyse og dens applikasjoner i VR/AR-sporing
- 3D-interaksjon i VR/AR-applikasjoner
- Brukersentrert designmetodikk for VR/AR-utvikling
Etterspørselen etter ingeniører spesialisert i VR/AR-teknologi øker raskt. Av denne grunn er lokale og globale bedrifter sterkt forpliktet til å bidra til masterstudiet på ulike måter. Viktigst av alt betyr dette enorme muligheter til å lage prosjektoppgaver og masteroppgaver for bedrifter, løse reelle problemer ved å bruke VR/AR-teknologi på en kreativ og innovativ måte.
Læreplan
Programstruktur
Programmet er nøye skreddersydd og inneholder kun obligatoriske kurs.
Semester 1:
- Bildeanalyse (7,5 studiepoeng)
- Datagrafikk (7,5 studiepoeng)
- Interaksjonsdesign (7,5 studiepoeng)
- Datagrafikk med høy ytelse (7,5 studiepoeng)
Semester 2:
- Virtual Reality i teori og praksis (7,5 studiepoeng)
- Datasyn (7,5 studiepoeng)
- Interaksjonsdesign, videreføringskurs (7,5 studiepoeng)
- Universell utforming (7,5 studiepoeng)
Semester 3:
- Brukbarhetstesting (7,5 studiepoeng)
- Augmented reality (7,5 studiepoeng)
- Virtual reality, fortsettelseskurs (7,5 studiepoeng)
- Prosjektkurs (7,5 studiepoeng)
Semester 4:
- Avhandlingsprosjekt (30 studiepoeng)
Karrieremuligheter
Karrieremuligheter
Studenter som uteksamineres fra masterprogrammet i Virtual reality og Augmented reality vil være ekstremt attraktive for bransjen i nær fremtid. For eksempel har arbeidsmarkedsselskapet Hired rapportert en etterspørselsvekst på 1400 % for VR/AR-ingeniører i 2019. Siden VR/AR-forskningsfeltet vokser raskt, er det også gode muligheter for en akademisk karriere. Antall doktorgradsstudentstillinger øker over hele verden og masterstudiet gir kvalifikasjoner til forskerstudier på ph.d.-nivå.
Om skolen
Spørsmål
Lignende kurs
Executive Master i interaktiv design: virtuell og utvidet virkelighet