
Master i elektroniske og kommunikasjonssystemer (EEIV)
VARIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
01 May 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 2 226 / per year
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
Læreplanen i elektroniske og kommunikasjonssystemer (ECS) er en del av mastergradskurset i elektronisk teknikk for intelligente kjøretøy (EEIV) .
Målet med ECS-pensumet er å utdanne elektroniske ingeniører med god kunnskap om metodene og verktøyene som gjør elektronikk til grunnlaget for alle systemer som samler inn, behandler, overfører og lagrer informasjon, med særlig vekt på de elektroniske delsystemene innebygd i nåværende og fremtid kjøretøy .
I løpet av det første året tilbys kurs for å gi studentene en bakgrunn i emner som innebygde og sanntids elektroniske systemer , bilsensorer , automatisk kontroll , kjøretøykommunikasjon , kablede og trådløse sammenkoblinger og kraftelektronikk .
Det andre året kompletterer og spesialiserer det første, og gir spesifikke eksempler på reelle elektroniske og kommunikasjonsundersystemprosjekter installert på eksisterende kjøretøy , og utsetter studentene for programmering av innebygde systemer og problemer knyttet til sikker sammenkobling av forskjellige undersystemer.
Det første studieåret er ved Institutt for elektro-, elektronikk- og informasjonsteknikk Guglielmo Marconi (Bologna Campus), mens det andre studieåret er ved Institutt for ingeniørvitenskap Enzo Ferrari (Modena Campus).
ECS-pensumet varer i to akademiske år . Antall plasser er begrenset til maks 25 studenter . Opptak er basert på meritter og intervjuer for å vurdere motivasjon og evne. Alle klassene undervises på engelsk .
MUNER internasjonale fakultet består av svært erfarne forelesere og fagfolk . Innholdet i kursene er definert sammen med bidrag fra partnerbedriftene for å sikre at opplæringen er i tråd med gjeldende krav i arbeidsmarkedet.
Programmet krever at studentene deltar i en rekke laboratorieaktiviteter , enten på campus eller i lokalene til industrielle partnere, i tråd med en " læring ved å gjøre " tilnærming. Det inkluderer også obligatoriske praksisplasser i private selskaper og laboratoriebaserte oppgaveforberedende aktiviteter , som gjennomføres ved hjelp av en "prosjektarbeid"-tilnærming.
Bli med på <span translate="no">MUNER</span> virtuelle åpen dag – 13. februar 2025
Galleri
Ideelle studenter
MUNER leter etter fremtidens ingeniører .
Kravene til den ideelle kandidaten er:
- Topp 20 % bachelorgrad (eller tilsvarende) eller minimum poengsum på 95/110
- Sterk bakgrunn i STEM
- Sertifisert kunnskap i engelsk (B2 - CEFR)
- Lidenskap for banebrytende bilinnovasjon og -teknologi
- Ønske om en komplett live-opplevelse i den italienske motordalen
Opptak
Læreplan
Det første studieåret holdes på Bologna Campus mens det andre studieåret holdes på Modena Campus.
Første år (Universitetet i Bologna)
Påbudt, bindende
- Avanserte bilsensorer M
- Maskinvare-programvaredesign av innebygde systemer MIC
- Arkitektur og fastvare M
- Sanntids OS M
- Automatisk kontroll M
- Signaler og systemer for kjøretøykommunikasjon M
- Kablede og trådløse sammenkoblinger M
- Arkitektur og fastvare M
- Sanntids OS M
- Automatisk kontroll M
- Signaler og systemer for kjøretøykommunikasjon M
- Kablede og trådløse sammenkoblinger M
Valgfag 12 CFU
- Power Electronics for Automotive M
- Test, diagnose og pålitelighet M
- Statistisk signalbehandling M
Valgfag 6 CFU
- Dynamikk og samsvarende design av veikjøretøyer M
- Deep Learning for Engineering Applications M
Valgemner 3 CFU
- Bakkekjøretøy Dynamics M
- Lab for sanntidsoperativsystemer M
- Tilkoblede kjøretøy M
Andre år (University of Modena og Reggio Emilia)
Påbudt, bindende
- Anvendte emner i Automotive Electronics M
- Elektronisk systemdesign M
- Bilteknologier for rekkevidde, syn og tilkobling M
- Avsluttende eksamen M
- Avsluttende eksamen + praksis for forberedelse til avsluttende eksamen
- Avsluttende eksamen + Internship i utlandet for forberedelse til avsluttende eksamen
- Avsluttende eksamen + Forberedelse til avsluttende eksamen
- Elektronisk systemdesign M
- Bilteknologier for rekkevidde, syn og tilkobling M
- Avsluttende eksamen M
- Avsluttende eksamen + praksis for forberedelse til avsluttende eksamen
- Avsluttende eksamen + Internship i utlandet for forberedelse til avsluttende eksamen
- Avsluttende eksamen + Forberedelse til avsluttende eksamen
Valgfag 12 CFU
- Kunstig intelligens for biler M
- Industriell co-teaching M
- Biltilkobling M
- Cybersikkerhet for biler M
- Modellering og kontroll av elektromekaniske systemer M
- Plattformer og algoritmer for autonom kjøring M
Emner velges fritt av student 12 - 18 CFU
- Produktsikkerhet, produktansvar og Automotive M *
- TACC 1 - Opplæring for bilfirmaer Creation M *
- TACC 2 - Opplæring for bilbedrifter Creation M *
- Alle andre eksamener i planen som ikke tidligere er valgt M
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Læreplanen er utviklet i nært samarbeid med selskaper som opererer i bilsektoren , for å tillate sømløs innsetting av nyutdannede i stillinger på høyt nivå i forsknings- , utviklings- og produksjonsmiljøer med fokus på kjøretøy og deres teknologier .
Siden bedrifter krever høyt kvalifiserte ingeniører med spesialiserte ferdigheter, krever masterstudiet at studentene gjennomfører obligatoriske praksisplasser i private bedrifter , samt laboratoriebaserte oppgaveforberedende aktiviteter som følger en "prosjektarbeid"-tilnærming . Studentene deltar også på seminarer med industri- og internasjonale foredragsholdere, fabrikkbesøk og alumniforedrag gjennom året.
Evnen til å kommunisere med andre informasjonsteknologiske disipliner gjør kandidaten i "Electronic Engineering for Intelligent Vehicles" til en ideell kandidat til å spille rollen som prosjektleder i unnfangelse , design , implementering og vedlikehold av komplekse systemer der den generelle funksjonaliteten avhenger av interaksjonen av flere heterogene systemer med en sterk elektronisk komponent .
Nyutdannede av ECS-læreplanen vil lære og forstå driftsprinsippene og designbegrensningene til de grunnleggende elektroniske og kommunikasjonsenheter og delsystemer , samt hvordan de kan kontrolleres og sikkert kobles til hverandre og til miljøet i bil- og motorsykkelapplikasjoner .