
Master in
Master of Racing Car Design (AAE)
MUNER - Motorvehicle University of Emilia Romagna

Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Modena, Italia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 2 160 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Introduksjon
Læreplanen i racerbildesign (RCD) er en del av Master's Degree Course in Advanced Automotive Engineering (AAE) og det gir et høyt nivå av opplæring på kjøretøyets dynamikk og på de mest innovative materialene knyttet til design av racerbiler .
Dette kurset varer i to akademiske år og dekker hovedaspektene ved kjøretøyrammesystemer og racingkjøretøyarkitektur, med spesiell oppmerksomhet til bruk av spesielle materialer og løsninger. Spesiell vekt legges på den sterke eksperimentelle karakteren til utviklingsaktiviteter og aerodynamiske ytelsesaspekter.
Det første semesteret av det første studieåret er felles med de andre 4 læreplanene i AAE Master's Degree (Advanced Powertrain, High-Performance Car Design, Advanced Motorcycle Engineering, Advanced Sportscar Manufacturing).
Antall plasser er begrenset til maks 20 studenter. Opptak er basert på meritter og intervjuer som evaluerer motivasjoner og ferdigheter. All undervisning leveres utelukkende på engelsk.
Det internasjonale lærerstaben til MUNER inkluderer svært erfarne forelesere og fagfolk. Innholdet i Kursene er definert sammen med partnerbedriftenes bidrag for å sikre at opplæring er i tråd med gjeldende krav i arbeidsmarkedet. Målet er å gi kunnskap og ferdigheter knyttet til design av motorkjøretøyer som har høy ytelse og egner seg for konkurranser. Fra hybrid- og elektriske motorpropeller til produksjonssystemer med typiske funksjoner i det nye produksjonsmiljøet 4.0.
Programmet krever studentdeltagelse i en rekke laboratorieaktiviteter enten på campus eller i lokalene til industrielle partnere, i tråd med en "learning by doing"-tilnærming. Det inkluderer også obligatoriske praksisplasser i private selskaper og laboratoriebaserte oppgaveforberedende aktiviteter utført etter en "prosjektarbeid"-tilnærming.
Opptak
Læreplan
Det første studieåret i Racing Car Design holdes på Modena Campus. Fra og med det andre studieåret vil alle kursstedene være Dallaras hovedkvarter i Varano de' Melegari (PR).
Kursår 1
Første halvårssyklus
- Produksjons- og monteringsteknologier/Vitenskap og teknologi for metalliske og komposittmaterialer
- Mekaniske vibrasjoner
- Konseptuell design av kjøretøy
Andre halvårssyklus
- Datastøttet design for biler
- Grunnleggende om CFD og aerodynamikk
- FEM Fundamentals og chassisdesign
- Kjøretøydynamikk
Kursår 2
Første halvårssyklus
- Chassis og karosseridesign
- Designretningslinjer for chassiskomponenter
- Design av komposittkonstruksjoner for racerbiler
- Dynamisk testing av kjøretøy
- Hydrogen og brenselceller i elektrisk transport
- Industriell aerodynamikk
- Produktsikkerhet, produktansvar og bilindustri
- Racing bil dekk
- Kjøretøy NVH-testing
Andre halvårssyklus
- Anvendt kjøretøydynamikk
- Endelig eksamen
- Juridiske spørsmål for ingeniører
- Tekniske forskrifter og valideringstester
- trainee
- Kjøretøyskomponenter
- Kjøretøy NVH-simulering
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Utdanningsveien er designet i sterkt samarbeid med selskaper som opererer i bilsektoren for å tillate en sømløs innsetting av kandidater i høyprofilerte roller i forsknings-, utviklings- og produksjonsmiljøer med fokus på kjøretøy og deres teknologier.
Siden selskaper krever ingeniører som er høyt kvalifiserte og har spesialiserte ferdigheter, for å fullføre mastergradsprogrammet, må studentene delta på obligatoriske praksisplasser i private selskaper, samt laboratoriebaserte oppgaveforberedende aktiviteter utført etter en "prosjektarbeid"-tilnærming . Dessuten deltar studentene også på seminarer med industrielle og internasjonale foredragsholdere, fabrikkbesøk og alumniforedrag gjennom året.
Racing Car Design-ingeniøren vil være i stand til å sette opp alle de "kalde" gruppene og undergruppene av racerbiler. Spesielt vil hun/han være spesialisert i aerodynamiske aspekter, bruk av lette materialer (karbonfiberforsterkede materialer) og design og gjennomføring av eksperimentelle tester.