Mastergrad i landskapsarkitektur
Sapienza University of Rome
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Rome, Italia
Språk
Engelsk, Italiensk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 1 500 / per year *
Søknadsfrist
29 Jul 2024
Tidligste startdato
Oct 2024
* per studieår
Introduksjon
Graden søker å fullføre en spesialisert formasjon, integrere teoretisk-kritisk kunnskap og operative og profesjonelle ferdigheter innen landskapsdesign til en rekke skalaer, og gir ferdighetene til å samarbeide med andre profesjonelle figurer innen arkitektur, ingeniørfag og natur Vitenskap.
Programmet er formulert, som i EU, i enheter og aktiviteter som tar sikte på å gi ferdighetene knyttet til planlegging, design og styring av prosessene for landskapstransformasjon, i dets naturlige og antropiske komponenter, for å tilfredsstille naturlige og menneskelige, funksjonelle og estetiske behov. Dette vil bli gjort mens man anerkjenner landskapets potensiale (i dets fysiske, økologiske-miljømessige, estetiske og sosiokulturelle trekk), samt potensialet og problemstillingene i konteksten som intervensjoner finner sted i, ved bruk av estetiske, funksjonelle og operative prinsipper basert på spesifikke teknisk-vitenskapelige metoder.
Kunnskapen som kreves for fullstendig dannelse av landskapsarkitekt, anerkjent på EU-nivå (EFLA-erklæringen, European Foundation for Landscape Architecture, Bruxelles, april 1989), inkluderer følgende:
- Historien og teorien om landskap, kunst, teknologier, human- og naturvitenskap og deres innbyrdes forhold;
- Estetiske teorier som påvirker landskapets prosjekt;
- Økologi, og bruken av naturlige elementer som grunnlaget for bevaring, planlegging, design og forvaltning av landskapet;
- Kravene til arkitekt- og ingeniørarbeid, i forhold til landskapets trekk;
- Fysiske og teknologiske spørsmål som forstyrrer miljøet;
- Forholdene mellom mennesket og miljøet;
- Beskyttelse, bevaring og bevaring av historisk landskap;
- Relevansen av landskapsarkitektur i prosessene for planlegging og design, på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå;
- Analysemetodene, forberedende til planlegging av landskap og miljøforhold;
- Metodene og teknikkene for representasjon og kommunikasjon;
- De produktive, normative og ledelsesmessige prosessene som trengs for å realisere planer og prosjekter;
- Lovgivningen knyttet til utøvelsen av yrket landskapsarkitekt.
Programmet tar hensyn til det særegne ved disiplinen til moderne landskapsarkitektur, med henvisning til følgende:
- Den faktiske planleggingsdimensjonen er orientert mot å fremme identiteten til steder
- De spesifikke tekniske og teknologiske aspektene
- Målene knyttet til kvaliteten på landskapet
- De økologiske-miljømessige metodene
- De sosiale målene med prosjektet
- De miljømessige, økonomiske, sosiale, tekniske og energibærekraftige aspektene
- En moderne og dynamisk visjon om miljøaspekter
For disse formål kan det ordinære utdanningstilbudet integreres med aktiviteter knyttet til organisering, deltakelse og ledelse av seminarer og workshops, på nasjonalt og internasjonalt nivå.
Opptak
Læreplan
Programmet er artikulert i enkeltfagsenheter, tverrfaglige laboratorier, samt workshops, seminarer, guidede turer, praksisplasser og/eller stadier, med fokus på integrasjon mellom fag og synergien mellom ulike undervisningsmodaliteter.
Teoretiske enheter er opptatt av den kunnskapen som er grunnleggende for analyse og forståelse av landskapssystemer, for planlegging og forvaltning av grønne systemer, i en rekke skalaer, for bevaring av hager og landskapsdesign.
Tverrfaglige laboratorier eksperimenterer, på spesifikke felt og/eller områder, med erfaringer som foredler ferdighetene som trengs for å definere komplekse designproblemer, når det gjelder designlesing, forståelse og oppløsning, og tilbyr løsninger som gjør bruk av tradisjonelle og innovative instrumenter. Laboratoriene fremmer tverrfaglige tilnærminger, inkludert seminarer der studentene kan integrere kunnskapen som er tilegnet gjennom de teoretiske enhetene.
Programmet favoriserer integrering av fag for å oppnå en kompleks formasjon. Den er artikulert i tre faser, som utspiller seg gjennom fire semestre.
Første fase sammenfaller med første semester. Den er preget av prosessen med å utjevne – ofte svært ulike – formative profiler til nye studenter gjennom enkeltfagsenheter, hovedsakelig teoretiske og tekniske. Den består av følgende enheter: Landskapsestetikk, Teorier om moderne landskap, fytogeografi og geobotanikkstudier, Urban skogbruk og landskap, og landskapsrepresentasjon.
Andre fase faller sammen med andre og tredje semester. Det fokuserer på studentens dannelse i design, gjennom fire tverrfaglige, tematiske laboratorier, og noen enkeltfagsenheter, som integrerer laboratoriene ytterligere.
Laboratorier representerer kjernen i studentens dannelse innen design. De tar for seg hovedtemaene for Landskapsarkitektens spesifikke ferdigheter, slik de er etablert av Landskapsarkitektens kompetanserammeverk, alle orientert mot prinsipper om bærekraft, økologiske inngrep, av oppdaterte kultur- og designforslag.
Laboratorienes artikulering i moduler gir studentene informasjon og praksis som er nyttig for individuelle designopplevelser, for å oppnå en opplevelse av prosjektet som integrerer ulike fagkunnskaper og språk.
Første del av denne fasen (første år, andre semester) består av følgende: Landskapsdesignstudio I, bestående av hage- og landskapsdesign, landskaps- og vannforvaltning, og økonomisk vurdering av landskap; Restaurerings- og landskapsstudio, bestående av: Bevaring og verdisetting av landskap, planteforsvar og beskyttelse; enkeltfagsenheten Geotekniske studier av territorier; og en valgfri enhet.
Den andre delen av denne fasen (andre år, første semester) består av følgende: Studio for planlegging og landskapsinfrastruktur, bestående av landskapsplanlegging, landskapsdesign og landskapsøkologi; Landskapsdesignstudio II, bestående av landskapsarkitektur, urbant landbruk og landskap og urban design.
Den tredje fasen fullfører den formative prosessen, gjennom valgfrie enkeltfagsenheter og utarbeidelsen av den avsluttende avhandlingen (avsluttende eksamen), og andre komplementære formative aktiviteter.
De viktigste vurderingsmetodene består av evaluering av nøyaktigheten av prosessen som forfølges og av designferdighetene som er ervervet, det vil si i felles anvendelse av mangfoldet av teoretisk og teknisk kunnskap ervervet i hver enhet og med sikte på utformingen av prosjektet. Dette utgjør en betydelig del av enhetene. Midtveis- og slutteksamener gir mulighet for en konstant nyorientering av prosessen, og en konstant utøvelse av systematisering av kunnskap.
Vurdering er altså opptatt av både de overordnede kvalitetene til sluttproduktet til enheter eller studioer og med nøyaktigheten og sammenhengen i produksjonsfasene og prosessene utført av studenter og forelesere mens de nærmer seg designproduktet. Midtveisprøver eller deloppgaver, gjennom erfaring fra «designpraktikken», nemlig øvelsen også på ulike objekter, representerer således i seg selv former for vurdering av studentens evne til å anvende kunnskapen og ferdighetene som er tilegnet.
Første året
- Landskapsestetikk
- Teorier om samtidslandskap
- Anvendt fytogeografi og geobotanikkutvikling
- Urban skogbruk og landskap
- Landskapsrepresentasjon
- Landskapsdesignstudio 1
- Restaurering og landskapsstudio
- Geotekniske studier av territorier
Andre år
- Studio for planlegging og landskapsinfrastruktur
- Landskapsdesignstudio 2
- engelske språk
- Praksis - verksted - datakunnskaper
- Siste prøve
Programresultat
Nyutdannede vil kunne:
- Identifisere perspektivene og målene for deres kontinuerlige dannelse, og ha instrumentene for kontinuerlig oppgradering av deres kunnskap;
- Gå inn i og delta i det kulturelle, økonomiske og profesjonelle livet;
- Operere med spesifikke grader av autonomi, tilpasset deres profesjonelle profil;
- Administrere og evaluere deres profesjonalitet, både individuelt og i arbeidsgrupper.
Tilegnelsen av disse ferdighetene verifiseres gjennom eksamener og avsluttende eksamen.
Stipend og finansiering
Vi kan tilby slike praktiske priser takket være offentlig finansiering fra det italienske departementet for høyere utdanning. I tillegg kan studentene søke om forskjellige stipender tilgjengelig på forskjellige nivåer, tildelt basert på akademisk fortjeneste og/eller familieinntekt.
Galleri
Karrieremuligheter
Landskapsarkitekten kan utøve de beskrevne aktivitetene i privat praksis eller som rådgiver, innenfor prosjekterings-, planleggings- eller forvaltningsprosesser fremmet i offentlig eller privat sfære. Nyutdannede kan også jobbe som tjenestemenn eller direktører i offentlige institusjoner for planlegging og kontroll, eller private selskaper som opererer innen landskapsdesign og promotering.
Ytterligere karrieremuligheter er representert ved jakten på dannelse på tredje nivå, doktorgrad og spesialiseringsskoler.
Nyutdannede som har tilstrekkelig antall ECTS-er i SSD-ene som er fastsatt i gjeldende lovgivning, kan søke om opptaksprøver til videregående opplæring.