Master i digitale læringsspill
Tallinn, Estland
VARIGHET
4 Semesters
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
01 Jul 2024
TIDLIGSTE STARTDATO
01 Sep 2024
STUDIEAVGIFT
EUR 3 000 / per semester *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* ikke EU/EØS-borger
Virtuelle åpne dører 2024
Hold av datoene 31. januar og 1. februar 2024!
Introduksjon
Digital Learning Games (DLG) er et masterprogram som kombinerer spilldesign med utdanningsvitenskap. Målet vårt er å bringe sammen mennesker med ulik bakgrunn, danne heterogene team og lage spill som takler utdannings- og samfunnsspørsmål.
Hva skal vi gjøre?
I kjernen er DLG et spilldesignprogram. Det tilbyr kurs i spilldesign, spillstudier, aktivaskaping, spillutvikling og prosjektledelse. Det som skiller oss fra andre programmer er at vi fokuserer på læringsspill og såkalte seriøse spill: spill som kan brukes i opplæring og trening, øke bevisstheten om sosiale spørsmål, forbedre spillernes fysiske og mentale helse, og så videre. For det formål dekker programmet også psykologiske og pedagogiske aspekter knyttet til spill.
Mens spilldesign utgjør kjernen i programmet, kan DLG-studenter velge mellom tre fordypningsspor: spillutvikling (koding); interaksjon og brukeropplevelsesdesign; og pedagogisk psykologi. Enten du kunne tenke deg å jobbe innen utdanning, forskerkarriere eller bli med i spillindustrien, finner du kurs i programmet som kan støtte deg på veien.
Hvorfor digitale læringsspill?
- Hands-on teamarbeid: Vår filosofi er at den beste måten å lære på er ved å gjøre, og det er grunnen til at mange kurs i digitale læringsspill er strukturert som teamprosjekter med fokus på å produsere et håndgripelig resultat. Ved å jobbe som en del av et heterogent, internasjonalt team, vil du ikke bare kunne praktisere det du har lært på kurset, men også forbedre kommunikasjons- og teamarbeidsevnene dine
- Tverrfaglighet: Digitale læringsspill integrerer spilldesign med utdanningsvitenskap og psykologi, og tilbyr en unik mangefasettert tilnærming til digitale spill. Med en hundre år gammel tradisjon som lærerutdanningsinstitusjon, er Tallinn University rangert av QS blant de 300 beste universitetene i verden innen utdanning og opplæring.
- Interkulturelt fellesskap: DLG samler mennesker fra forskjellige deler av verden (vi har hatt studenter fra over 25 land så langt). Vi tilbyr et mangfoldig og berikende miljø for studier, samarbeid og sosialt liv.
- Innovasjonssentrert miljø: Estland er et av Europas innovasjonsknutepunkter, som har flest oppstartsbedrifter per innbygger og er verdens første nasjon til å innføre e-forvaltning. Du vil kunne delta i hackathons, game jams og IKT-arrangementer både på og utenfor Tallinn University .
- Prosjektmuligheter: Vi har jobbet med ulike internasjonale og nasjonale forsknings- og utviklingsprosjekter knyttet til å lage spill og bruke dem i utdanning og trening. De beste DLG-studentene får en mulighet til å bidra til disse prosjektene.
Galleri
Ideelle studenter
Hvem leter vi etter?
Spillskaping krever ulike ferdigheter og er vanligvis en laginnsats. Personer med ulik bakgrunn kan bidra i denne prosessen, og vi ønsker søkere fra alle bakgrunner velkommen. Det er lettere å finne en plass i et spilllag hvis du har ferdigheter i ett eller flere av følgende:
- Programmering: programvareutvikling, bruk av spillmotorer
- Visuell kunst: 2D- eller 3D-kunst, animasjon
- Lyd: lyddesign, musikkkomposisjon og produksjon
- Utdanning: instruksjonsdesign, pedagogisk teknologi, undervisning
- Forskning: psykologi, utdanningssosiologi, designteori, etc.
Vi krever ikke at søkere har forhåndseksisterende programmeringskunnskap eller kjennskap til spillmotorer. Hvis du ønsker å lære disse ferdighetene, vil programmet gi en mulighet til å gjøre det. Hvis du allerede har dem, vil du helt sikkert kunne sette dem ut i livet. Og hvis du ønsker å fokusere på andre aspekter av spillskaping (design, aktivaoppretting osv.), er du velkommen til å gjøre det.
Opptak
Læreplan
Hvordan er dette programmet bygget opp?
Digitale læringsspill er et toårig program som undervises på engelsk. I kjernen av programmet er Game Design Module, som inkluderer følgende kurs:
- Introduksjon til digitale læringsspill
- Design av spilllogikk
- Spillstudier
- Nivådesign
- Design og integrasjon av spillressurser
- Lære spilldesign
- Agile Project Management
- Forskningsmetoder
I tillegg kan DLG-studenter velge mellom en av tre fordypningsmoduler.
Spillutviklingsmodulen fokuserer på programmering og inkluderer kurs som matematikk og fysikk i spill; Grafikk og lydprogrammering; og AI-programmering.
Pedagogisk psykologi-modulen fokuserer på de pedagogiske og psykologiske aspektene ved spilldesign og inkluderer kurs som Psychological Aspects of Game Design; Spill som læringsmiljøer; og læringsanalyse.
Interaksjonsdesignmodulen fokuserer på å designe brukeropplevelser, med kurs som inkluderer designteori og metodikk; Evaluering av brukeropplevelse; og Interaksjonsdesignmetoder.
Studentene kan også velge mellom en rekke valgfrie emner: 2D-grafikk for spill; 3D-grafikk for spill; Spillindustrien; Gamification Design; Interaktiv historiefortelling; og andre.
På slutten av studiene skal studentene produsere en forskningsbasert masteroppgave, som kan fokusere på å designe og teste et digitalt spill eller gamifisert verktøy; bruke spillbaserte tilnærminger i utdannings- og arbeidsmiljøer; og andre relevante emner.