Keystone logo
© TESS
The Polytech Orléans engineering faculty

The Polytech Orléans engineering faculty

The Polytech Orléans engineering faculty

Introduksjon

The Polytech Orléans engineering faculty

Polytech Orléans er en del av det nasjonale Polytech-nettverket av ingeniørskoler. Å være medlem av denne eksklusive gruppen betyr at Polytech'Orléans tilbyr et overlegen program med et bredt spekter av majors i spennende fagområder, kun en time sør for Paris, på en skogkledd campus.

Sterk industriell konkurranseevne og lokale synergier mellom industri, forskning og opplæring har ført til etableringen av et konkurransemessig knutepunkt i "Electrical Energy Science and Systems" og en annen om sensorer. Kosmetiske dalen ligger svært nær Orléans med kjente selskaper i disse feltene.

Eiendeler

Det tverrfaglige programmet foreslått av Polytech'Orleans gir sine kandidater med de varierte ferdigheter og kompetanse som er nødvendig for å bli morgendagens innovative ledere. Våre læreplaner har EURACE-etiketten.

... med høyteknologiske fasiliteter og toppmoderne utstyr ...

  • To steder (Galilea og Vinci) med mer enn 150 000 kvadratmeter av nyere konstruksjon
  • Datamaskinressurser, inkludert 22 laboratorier, internett og laserskrivere, med et bredt utvalg av programvare (CAD, numerisk beregning, simulering etc.)
  • Amfiteater, audiovisuelle studioer og språklaboratorier
  • Utstyr for grunnleggende og teknologisk forskning tilgjengelig for studenter for bestemte emner og prosjekter:
  • spektrumanalysator
  • subsoniske vind tunneler
  • automotive test benker
  • fiberoptiske systemer
  • laser labs
  • skanning elektronmikroskopisk
  • en plasma-reaktor
  • odometers
75441_75422_CaptureISAT.png

En etisk og samarbeidsskole

Forpliktet til bærekraftig utvikling

I rammen av det grønne prosjektet ved universitetet i Orléans forplikter skolen seg fast til å respektere bærekraftig utvikling og samfunnsansvar. Det er forskjellige strategiske akser til denne tilnærmingen, for hvilken styring, en handlingsplan og noen indikatorer er satt. De fem hovedaksene som er identifisert er:

  • Bærekraftig forbruk og produksjon: Produksjon inventar og oppfølging - alt fra trygg til farlig avfallssamling og prosess - skal implementeres gjennom for eksempel å sette opp en policy for styring av utskriftstrømmer.

  • Utdanning og opplæring: Skolene trener morgendagens beslutningstakere og er da ansvarlige for å øke bevisstheten i bærekraftig utvikling siden deres oppførsel og beslutninger vil påvirke Humanity's Future.

  • Klimaendringer og energi: Det viste målet er å redusere klimagassutslipp. Et karbonavtrykk av bygningen og dets aktiviteter vil bli gjennomført med en sterk deltakelse av ingeniørstuderende og ansatte

  • Bærekraftig transport og mobilitet: Polytech gleder seg over et stort antall ingeniørstuderende og medarbeider på Campus, og deres reiser må tas med i betraktning for å begrense miljøpåvirkning.

  • Styring: En bærekraftig utviklingstilnærming kan ikke gjennomføres isolert. Det krever støtte og involvering av alle interessenter (ingeniørstuderende, ansatte, lokale myndigheter ...). Det innebærer en sterk impuls fra ledelsen og tydelig deltakende styring.

Bekymret ved anvendelse av en forbedringsprosess

Å gjøre kvalitetsstyring faller innenfor Polytech Orléans daglige tilnærming, et mål som forplikter skolen til en permanent kontinuerlig forbedringsprosess. Skolen er involvert i et prosjekt som tar sikte på å generalisere forbedringsprosessen på alle fungerende nivåer og har til hensikt å få ISO 9001-godkjenning innen utgangen av 2014.

Arbeidene - som begynte i rammen av forbedringsprosessen som ble brukt på hilsen til publikum - kan også gi skolen tildelt Label Marianne.

Endelig har det til hensikt å implementere en forbedringsprosess også å plassere skolen i et bærekraftig miljø (se over avsnittet) som er sterkt støttet av Orléans 'byområde og nettverket av Polytech-skoler.

Forpliktet til likestilling

I anledning av underskriften av likestillingscharteret i fransk videregående opplæring,

Polytech Orléans utnevnte en likestillingsdommer og er fast forpliktet til å respektere likestilling. Effektive tiltak - relatert til både ingeniørstuderende og ansatte - har blitt implementert, og årvåkenhet om respekten for disse likestillingsverdiene er konstant.

Partner av det sivile tjeneste instituttet

Polytech Orléans er knyttet til handlingen fra Institutt for sivil tjeneste og følger med de unge som har bevist at de har potensial og motivasjon, og tilbyr dem å utvikle de ferdighetene som er nødvendige for å oppfylle deres fremtidige plan.

Ved å delta i en handling som har forpliktende verdier, hjelper skolen unge med stort potensial, og det forbedrer sine lag (ingeniørstuderende, lærere, forskere, administrativt og teknisk personale) uten å gi opp sitt ekspertnivå.

Oppmerksomt mot sine ingeniørstudenter og ansatte

Ingeniørstuderende og ansatte bruker mye tid på skolen. Følgelig har menneskelige relasjoner en ledende posisjon i Polytech Orléans. Forutse profesjonelle relasjoner opplevd i bedrifter, prøver skolen alltid å opprettholde en arbeidsatmosfære så ubemerket som mulig. Dette gjør det mulig å utvikle nye prosjekter og svare på internasjonale innsatser knyttet til ingeniørutdanning.

I konkrete tilfeller blir uformelle møter kalt Cause café ofte holdt med leder av skole og medarbeider (en gang i måneden) og med studenter (en gang i trimester). Siden den er opprettet, har skolen utnevnt en mekler som har ansvar for å gjøre kommunikasjonen enklere, gjenopprette relasjoner, overføre klager mellom brukere og ledelse. Denne mekleren er også skolens referent for likestilling (se over avsnittet).

Aktiv deltaker i programmet «Cordées de la réussite»

Skolen deltar i "Cordées de la réussite" organisert av den regionale utdanningsmyndigheten i Orléans-Tours. Dette programmet tar sikte på å:

  • Undertrykke psykologiske og kulturelle hindringer som kan begrense elevene fra en beskjeden bakgrunn og lede dem til selvcensur når de har alle ferdigheter som kreves for å komme inn i sektorer av excellence,

  • Oppfordre dem til å gjennomføre langsiktige opplæringskurs, enten det er intensiv grunnfag, universitetsutdanning eller prestisjefaglig høyskole.

  • Lærere og ingeniørstuderende fra skolen arbeider med ulike skoler i regionområdet. Taler og besøk foregår i ungdomsskoler, og henholdsvis Polytech ønsker ungdomsskoleelever velkommen til introduksjonsdager og besøk.

Forpliktet til profesjonell etisk utvikling

Hvert år ansetter skolen flere lag med ingeniør elever i den regionale konkurransen om fremme av profesjonell etikk. Denne konkurransen er organisert i fellesskap med Rotarys franske distrikt og Conférence des Grandes Ecoles (konferanse av prestisjehøyskolestudier). Det oppfordrer deltakerne til å tenke på verdier som skal implementeres for å bygge morgendagens samfunn. Skolen støtter denne hendelsen siden den utvikler elevers etiske tenkning som deres opptreden i profesjonelt livstilnærminger.

75442_75423_SIA-AESM-TV20161.jpg

Nøkkeltall

Polytech Orléans som er:

  • 1 Polytech integrert kurs.

  • 5 ingeniør spesialiteter.

  • 1 000 ingeniørstudenter.

  • 240 nyutdannede i ingeniørfag hvert år.

  • 5 800 kandidater i ingeniørfag.

  • 70 doktorgradsstudenter.

  • 100 forelesere og forskere.

  • 50 administrative og tekniske ansatte.

  • 7 tilknyttede forskningslaboratorier.

  • Mer enn 40 idretts- og kulturforeninger.

  • Bygninger som dekker 15,253 m² i en skogkledd campus.

Steder

  • Orléans

    Université d'Orléans Château de la Source Avenue du Parc Floral BP 6749, 45067, Orléans

Spørsmål