Master i elektronikk og IKT-ingeniørteknologi (M.Sc.)
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAVGIFT
Be om skolepenger
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* 979,60€ for EØS-borgere | 5 800 € for ikke-EØS-borgere
Introduksjon
I dette masterprogrammet velger du mellom 3 hovedfag:
1 Distribuert kunstig intelligens
2 tingenes internett
3 Cyber-fysiske systemer
I hvert hovedfag vil 60 % av tiden din bli investert i praktisk ingeniørfag.
Major 1: Distribuert kunstig intelligens
Denne hovedfaget gir deg kunnskapen, ferdighetene og kompetansene til å designe og forske på ny distribuert kunstig intelligens-teknologi ved å kombinere informatikk, kommunikasjon og elektronikk med nye toppmoderne maskinlæringsmetoder. Distribuert maskinlæring er disiplinen der ny intelligens skapes ved å kombinere styrkene til forskjellige distribuerte intelligente enheter og komponenter. Hovedideen er å stole på det nye som kommer fra de ulike enhetene og komponentene som jobber sammen på en intelligent måte. Den fokuserer ikke på beregningsintensive, sentraliserte Artificial Intelligence (AI)-løsninger, men på desentralisert interaksjon av intelligente komponenter for å oppnå et likt eller bedre resultat med lavere latenser, lavere energiforbruk og lavere beregningskompleksitet.
Major 2: Internet of Things
Denne hovedfaget vil gi deg kunnskap, ferdigheter og kompetanse til å designe og forske på nye Internet of Things (IoT) løsninger ved å kombinere informatikk, kommunikasjon og elektronikk med nye toppmoderne maskinlæringsmetoder. IoT er kunsten å samle data fra store sett med distribuerte heterogene innebygde sensorer. Hovedkompleksiteten til denne prosessen ligger i ressursbegrensningene. Store mengder data må sanses og kommuniseres i et miljø der ressurser som energi og beregningskraft er begrenset. Kjernen i dette programmet fokuserer på å konstruere disse høykompleksitetssensornettverkene, ta hensyn til begrensningene, og velge eller designe riktige kommunikasjons-, maskinvare- og programvareløsninger.
Jeg ser på vår
ingeniører som
sykepleiere. Deres
hovedoppgaven er å
snakke med folk
til grundig
forstå deres
teknologisk
smerter for å
finne en passende
kur ved hjelp av AI,
IoT eller CPS.
Prof. Peter Hellinckx,
Faglig koordinator
Hovedfag 3: Cyber-fysiske systemer
Dette hovedfaget vil gi deg kunnskapen, ferdighetene og kompetansene til å designe og forske på nye cyber-fysiske systemer (CPS) ved å kombinere informatikk, kommunikasjon, signalbehandling, sansing og elektronikk med ny toppmoderne (CPS) modelldrevet ingeniør- og kontrollteknologier. Cyber-fysiske systemer er systemer der sensorene, kontroll- og beregningsegenskapene er optimalt tilpasset de mekaniske og funksjonelle kravene til det aktuelle systemet. I den raskt utviklende verden av digital innovasjon ligger hovedfokuset på optimal integrering av de individuelle delene av CPS for å oppnå visse ytelsesbegrensninger. Kjernekomponenten i dette programmet er å løse funksjonelle, sikkerhets- og tidsbegrensninger, samtidig som de fysiske og mekaniske problemene til både sensorer og aktuatorer vurderes, ved å bruke en modelldrevet tilnærming.
Galleri
Opptak
Stipend og finansiering
Les mer på vår hjemmeside:
Læreplan
Du kan velge mellom 3 hovedfag:
- Distribuert kunstig intelligens
- Internett av ting
- Cyber-fysiske systemer
Rangeringer
UAntwerp, which was founded in 2003, scores extremely well in Young University Rankings
- Times Higher Education Millennials 2020 - Rank 5
- Times Higher Education Young University Ranking 2024 - Rank 12
- QS 50 under 50 2021 - Rank 20
Les mer om vår rangering på nettsiden vår
Programresultat
Læringsutbytte
Generell kompetanse
Teknologiekspert
1. Mesteren kan ta på seg et komplekst teknisk problem basert på avansert internasjonal aktuell vitenskapelig kunnskap og teknologisk kunnskap i sin egen disiplin.
2. Mesteren kan omsette kunnskap og teknologi kreativt i praksis og kombinere disse i en konkret problemstilling og i dette opptre med øye for realisme og effektivitet (ingeniørholdning).
3. Mesteren kan utvikle en kompleks teknisk design systematisk og nøyaktig under hensyntagen til ufullstendige, overflødige eller motstridende forutsetninger.
4. Mesteren bruker sin tverrfaglige kunnskap og ferdigheter for et teknisk problem i faget under komplekse og uforutsigbare omstendigheter.
Forsker
5. Master er i stand til effektivt å samle inn vitenskapelig informasjon og integrere denne i sine egne genererte forskningsresultater.
6. Mesteren kan uavhengig og nøyaktig designe, planlegge, utføre og rapportere om forskning og kan velge passende, komplekse metoder for å gjøre det.
7. Mesteren bruker en kritisk forskende holdning for å løse komplekse tekniske problemer, han/hun kan begrunne de valg som er tatt og vurdere og utvikle sin egen kompetanse.
Teamarbeid
8. Master kan kommunisere muntlig, skriftlig og grafisk om sitt eget fagområde med andre fagpersoner i et tverrfaglig team og med lekfolk.
9. Mesteren har sosiale og kommunikative ferdigheter til å påta seg en ledende og motiverende rolle i et team.
10. Mesteren har grunnleggende ferdigheter til å arbeide tematisk som et teammedlem og som leder.
Borger
11. Mesteren tar hensyn til den globale internasjonale konteksten i sine handlinger, med oppmerksomhet på økonomi, sosial kontekst, økologi, etikk, sikkerhet og bærekraft.
Spesifikk kompetanse elektronikk-IKT
Teknologiekspert
12. Master kan tenke, analysere, designe, implementere og reflektere over et industrielt elektronisk system gjennom integrering av toppmoderne maskinvare, programvare og kommunikasjonsteknologi.
1. 3. Mesteren følger passende (industrielle) prosesser, metoder og testprosedyrer når han designer for å komme til et ferdig produkt.
14. Ved utforming tar Mesteren hensyn til de ikke-funksjonelle kravene som er typiske for designens begrensninger.
Program undervisningsavgift
Karrieremuligheter
Det er stor etterspørsel etter elektronikk- og IKT-spesialister på arbeidsmarkedet. Du kan jobbe som elektronikkingeniør som jobber med elektroniske enheter, systemer og installasjoner. Våre kandidater har karrierer innen felt som:
- technical-commercial positions, as a programmer or designer
- en ettersalgstjeneste som servicetekniker for multimediautstyr eller industrielle elektroniske systemer
- en produksjonsstøttetjeneste som ansvarlig for kontroll og justering av elektroniske sluttprodukter
- et teleselskap for fast og mobil kommunikasjon
- en designavdeling som assisterende utvikler og for å utføre tester
- test- og utviklingssentre som bilprodusenter
- expert agencies
Som akademisk utdannet anvendt ingeniør kan du også starte en karriere i akademia . Hvis du har en lidenskap for forskning, kan du gjennomføre en doktorgrad.