
MSc i datalogi
Camerino, Italia
VARIGHET
2 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Be om tidligste startdato
STUDIEAVGIFT
EUR 556 / per year
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
Introduksjon
I dag har informatikk applikasjoner innen nesten alle menneskelige felt. Disiplinen har utvidet sin innflytelsessfære kraftig, og spesialisering er mer og mer aktuelt for å starte en yrkeskarriere. Av en slik grunn har MSc in Computer Science aktiv ved UNICAM strukturert sitt didaktiske tilbud over 5 forskjellige læreplaner for å prøve å tilfredsstille de formative forventningene til studentene og markedet. I tillegg til et sett med "oppdaterte" læreplaner, som beskrevet i det følgende, tilbyr MSc i informatikk mange interessante muligheter for studenter til å utvide sine formative perspektiver.
Først av alt, ved å melde seg på MSc i informatikk ved UNICAM vil studenten ha muligheten til å bli tatt opp til ett av de fire dobbeltgradsprogrammene. Disse studieprogrammene lar studenten få, i tillegg til UNICAM-graden, en mastergrad tildelt av et partneruniversitet. Aktive dobbeltgradsprogrammer er på plass med følgende universiteter:
- Reykjavik University på Island;
- University of Applied Sciences and Arts Nordvestlige Sveits av Olten i Sveits;
- Universitetet i Tirana i Albania.
Double Degree-programmene ber studentene om å tilbringe minst 6 måneder på partneruniversitetets nettsted. Stipend gis av UNICAM for å dekke tilknyttede utgifter.
Graden, som leveres i samarbeid med europeiske og internasjonale institusjoner, undervises fullstendig på engelsk. Studenter ved UNICAM er fordypet i et internasjonalt miljø med utenlandske studenter fra forskjellige land. CENSIS har gjentatte ganger anerkjent UNICAM som en av de mest internasjonale MSc-gradene blant informatikkgradene, i Italia. Studenter kan delta i internasjonale utvekslingsprogrammer som Erasmus+ eller/og tilbringe deler av studietiden i utlandet for eksamen og/eller oppgave. Fortjenestestipend, for å støtte mobilitet, tilbys til utvekslingsstudenter gjennom UNICAM-midler eller, for europeiske steder, gjennom Erasmus+-programmet.
Studenter ved UNICAM kan dra nytte av et stort og livlig fellesskap, som består av mer enn 750 studenter påmeldt UNICAM på bachelor- eller masternivå i informatikk. UNICAM har i noen år nå, for å hjelpe studenter i deres studieaktiviteter, tatt i bruk en plattform som lar studentene få tilgang til leksjonene eksternt og muligens se innspilte leksjoner på nytt.
Studenter som er uteksaminert med en Master of Science i informatikk kan få tilgang til "Albo Professionale delavirdine degli ingegneri" (Nasjonalt ingeniørregister), seksjon A, sektor "Informasjonsteknikk". For å få tilgang til registeret må studenten bestå en spesiell eksamen (Esame di Stato), som UNICAM har rett til.
CISCO-aktiviteter, sertifisert av Cisco Networking Academy-programmet, er tilgjengelig som en del av studiet. Dette er en annen viktig mulighet for studentene våre ettersom Cisco Networking Academy-programmet er en introduksjon til CISCO Industrial-sertifiseringer, som er svært forbrukbare på arbeidsmarkedet.
I følge AlmaLaurea-statistikken er sysselsettingsgraden for de som ble uteksaminert i informatikk ved University of Camerino 92,6%.
Galleri
Opptak
Læreplan
Bedriftsinformatikk og datavitenskap (BIDS)
I dag eksperimenterer bedrifter med et kontinuerlig press mot å ta i bruk IKT-systemer og infrastrukturer. Innføringen av IKT-systemer må vurderes og planlegges nøye for å unngå kostbare feil. Samtidig muliggjør innføringen av slike systemer et "dataorientert perspektiv" på selskapet selv som tillater å analysere, med utgangspunkt i innsamlede data, av organisasjonens styrker og svakheter. Læreplanen har til hensikt å utstyre studenten med kunnskap og evner i forhold til metodikk og verktøy for å styre den digitale transformasjonen av en bedrift, og å dra nytte av en slik transformasjon.
Year 1
- Kompleks systemdesign
- Fundamentals of Machine Learning
- Teknologier for Big Data
- Management
- Distributed Systems
- Forretningsprosessmodellering og gjennomføring
- Financial Management and Strategy
- Kunnskap Engineering og Business
- Intelligence
- Process Mining
Year 2
- Software Project Management
- Blockchain and Distributed Ledger
- Technologies
- Free Choice
- Thesis
Kunstig intelligens og informatikk for robotikk (AIIR)
Verden er i dag vitne til en gjennomgripende introduksjon av syntetisk intelligens i nesten alle menneskelige sammenhenger (f.eks. produksjon, landbruk og helse). Spesielt interessante og utfordrende er de kontekstene der syntetisk intelligens brukes til å konkret manipulere og ha en effekt på virkeligheten for å nå spesifikke mål, slik det for eksempel er tilfellet med smarte byer og smarte produksjonsscenarier. I noen tilfeller vil systemet til ingeniør involvere koordinering av autonome agenter (f.eks. roboter). Læreplanen har til hensikt å utstyre studenten med kunnskap og kompetanse i forhold til metoder og verktøy for å tillate utvikling av intelligente systemer som kan inkludere en fysisk del.
Year 1
- Engelsk språk (B2 eller C1 nivå)
- Kompleks systemdesign
- Fundamentals of Machine Learning
- Distribuert kalkulering og koordinering
- Multiagent Systems Lab
- Distributed Systems
- Kunnskapsteknikk og Business Intelligence
- Deep Learning and Computer Vision
Year 2
- Autonom og samarbeidende robotikk
- Cyber-fysisk systemdesign
- Parallell og distribuert programmering
- Free Choice
- Thesis
Programvareutvikling og -teknologi (SDT)
I dag er programvaresystemer mer og mer gjennomgripende. Metoder, teknologier og verktøy for å utvikle slike systemer er i kontinuerlig endring, og utviklingen av komplekse programvaresystemer krever tilegnelse av kompleks kompetanse i mange forskjellige aspekter av faget. Læreplanen har til hensikt å utstyre studenten med kunnskap og kompetanse om metoder og verktøy for utvikling av komplekse programvaresystemer. En student som uteksamineres med en slik læreplan har som mål å starte en karriere innen programvareutvikling og ønsker å tilegne seg en klar forståelse av aktivitetene som utgjør en utviklingsprosess, samt de effektive teknikkene som er tilgjengelige for å utføre slike aktiviteter, også med tanke på ulike applikasjonskontekster.
Year 1
- Kompleks systemdesign
- Fundamentals of Machine Learning
- Teknologier for Big Data Management
- Distributed Systems
- Forretningsprosessmodellering og gjennomføring
- Grunnleggende om programvaretesting
- Free Choice
Year 2
- Blockchain og distribuert Ledger-teknologier
- Cyber-fysisk systemdesign
- Programvareprosjektledelse (DevSecOps)
- Parallell og distribuert programmering
- Thesis
CyberSecurity (CySec)
I dag er programvaresystemer mer og mer gjennomgripende. Etter hvert som de blir gjennomgripende, øker risikoen forbundet med bruken. Samfunnet har et akutt behov for fagfolk som er i stand til å vurdere risiko og finne løsninger knyttet til innføring av et IKT-basert system. Læreplanen har til hensikt å utstyre studenten med kunnskap og kompetanse om metoder og verktøy for utvikling av sikre programvaresystemer, samt å analysere risiko knyttet til bruk av IKT-systemer, for å utlede sikkerhetsvurdering for en gitt programvareløsning, og å eventuelt planlegge risikoreduserende aktiviteter.
Year 1
- Engelsk språk (B2 eller C1 nivå)
- Kompleks systemdesign
- Statisk analyse og program
- Verification
- Data- og nettverkssikkerhet
- Sikkerhet ved design
- Distributed Systems
- Grunnleggende om programvaretesting
- Free Choice
Year 2
- Software Project Management
- Kryptografi: teori og anvendelser
- Parallell og distribuert programmering
- Blockchain and Distributed Ledger
- Technologies
- Thesis
Metoder og teknologier for digital kommunikasjon (MTDC)
I dag øker relevansen av digital kommunikasjon. Kanaler som brukes til å formidle all slags informasjon er i endring og trenger kontinuerlig innovasjon. Organiseringen av programvaresystemer som støtter slik digital kommunikasjon er på en eller annen måte særegen og trenger "hybrid" kompetanse. Spesielt nye paradigmer, som spill, er mer og mer relevante i en slik sammenheng. Læreplanen har til hensikt å utstyre studenten med kunnskap og kompetanse om metoder og verktøy for å tenke ut og implementere effektive digitale kommunikasjonsteknologier med spesielt fokus på digitale teknologier for å styrke kulturarven.
Year 1
- Engelsk språk (B2 eller C1 nivå)
- Kompleks systemdesign
- Fundamentals of Machine Learning
- Teknologier for Big Data
- Management
- Kunnskap Engineering og Business
- Intelligence
- Applied Game Design
- Financial Management and Strategy
- Free Choice
Year 2
- Software Project Management
- Digitale teknologier for kultur
- Heritage
- Teknologier for utvidet virkelighet
- Web 3D og oppslukende
- Communication
- Thesis
English Language Requirements
Sertifiser dine engelskkunnskaper med Duolingo English Test! DET er en praktisk, rask og rimelig online engelsktest akseptert av over 4000 universiteter (som dette) rundt om i verden.