Mastergrad i pedagogisk psykologi
Universidad de Murcia
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Murcia, Spania
Språk
Spansk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
EUR 2 280 / per year *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
* € 3671,32: internasjonale studenter. Dataene som vises på denne siden er ikke offisielle, bare veiledende. For mer informasjon, kontakt sekretariatet for det korresponderende senteret.
Introduksjon
Universitetets mastergrad i pedagogisk psykologi består av 90 studiepoeng. Det inkluderer følgende to treningsprofiler:
- Profesjonell profil, med evnen til å planlegge og gjennomføre psykoedukasjonelle handlinger, med høy grad av fordypning, i individuelle, gruppe- og institusjonelle situasjoner, samt evnen til å gripe inn i mennesker gjennom hele livssyklusen.
- Forskning og akademisk profil, med tilstrekkelig forberedelse for å generere vitenskapelig kunnskap av høy kvalitet, til å gjennomføre og kritisk analysere høyspesialisert forskning og for å lage, analysere og spre informasjon og kvalifisert opplæring i pedagogisk psykologi.
Målet med masteren er å utstyre studentene med kompetanse, ferdigheter og verktøy for profesjonell og undersøkende praksis, knyttet til feltet pedagogisk psykologi. Disse målene er spesifisert for å oppnå følgende kompetanser:
- Kjenne til å utforme, utvikle og evaluere komplekse forskningsprosesser som vil bli anvendt i de forskjellige psyko-pedagogiske sammenhenger gjennom innovative metodiske tilnærminger.
- Bruk teoretiske og metodologiske grunnlag som er anskaffet for å bygge, validere og bruke avanserte teknikker og instrumenter i psyko-pedagogisk forskning, samt den kvalitative og kvantitative analysen av informasjonen som er samlet inn med disse instrumentene.
- Bruk de mest innovative modellene, prinsippene, kompetansene og tilnærmingene til pedagogisk psykologi i formelle og ikke-formelle psykoedukasjonelle sammenhenger.
- Bruke den mest avanserte kunnskapen for omsorg for barn, ungdom og voksne med funksjonsnedsettelser, tilhørende biopsykososiale risikogrupper, medlemmer av sosiokulturelle mangfoldsgrupper, etc., i flere psykoedukasjonelle sammenhenger.
- Utforme og anvende de siste psyko-pedagogiske diagnostiske teknikker og instrumenter for å svare på spesifikke psyko-pedagogiske handlinger, for eksempel: å diagnostisere behov, evner, eksklusjonsfaktorer, lærevansker, etc.
- Koordinere design, anvendelse og evaluering av psyko-pedagogiske og opplæringsintervensjoner gjennom IKT på høyeste nivå, i tillegg til andre medier og kommunikasjons- og informasjonsnettverk (radio, TV, presse, Internett, etc.), valg av mest egnet for den virtualiserte undervisnings-læringsprosessen.
- Evne til å gjennomføre refleksjoner og analyser i pedagogisk psykologi ved hjelp av spesialisert kunnskap, med konseptuell presisjon og intellektuell strenghet.
- Personlige og mellommenneskelige ferdigheter for å jobbe i spesialiserte og konkurransedyktige grupper av tverrfaglig sammensetning.
Master-fil
Læringssenter: | Det psykologiske fakultet |
Type undervisning: | presencial |
Språk: | spansk |
varighet: | 1,5 år |
Studiepoeng: | 60 |
Tittel: | Universitetets mastergrad i pedagogisk psykologi |
Stipend, tilskudd og mobilitet: | Nasjonalt / internasjonalt |
Pris per kreditt: |
|
begrunnelse
Fra begynnelsen av implementeringen av Psykologi som en vitenskapelig disiplin, fremstår utdanning, forstått i bredeste opplæring og utvikling, som et av de mest relevante fagområdene for vitenskapelig og profesjonell spesialisering. For tiden har pedagogisk psykologi et korpus av teoretisk, teknologisk og anvendt kunnskap som er tydelig systematisert og differensiert fra andre domener, og på både akademisk og profesjonelt nivå er psykoedukasjonell forskning og intervensjon sterkt forankret i de fleste europeiske stater.
På den annen side favoriserer de samfunnsøkonomiske, kulturelle og teknologiske endringene de siste tiårene og hastigheten de forekommer, utseendet til nye scenarier og sammenhenger med utdanning og utvikling, og utgjør nye utfordringer for psykologisk forskning på den ene siden og utvider den sosiale etterspørselen etter psykologer som er spesialisert på dette feltet, derimot. Det som tvinger fagfolk til en konstant innsats med oppdatering og trening.
Pedagogisk psykologi adresserer menneskelig atferd i formelle og ikke-formelle utdanningssituasjoner. Han er interessert i de psykologiske prosessene som påvirker utvikling og læring, både individ og gruppe, og griper inn i dem for å styrke personens kapasiteter gjennom hele livssyklusen, og forbedre gruppe- og institusjonelle prosesser. Dermed vil utdanningspsykologens aktivitet foregå i sosiopedagogiske sammenhenger av enhver modalitet og nivå (regulerte, ikke-regulerte, formelle og uformelle systemer), i samordning, når det er hensiktsmessig, med andre fagpersoner (pedagoger, lærere, fysioterapeuter, ergoterapeuter osv.). ).
kompetanser
Grunnleggende kompetencer
De grunnleggende kompetansene til denne studieplanen tillater og garanterer at studentene:
- Kunnskap og forståelse som gir grunnlag eller mulighet for originalitet i utvikling og / eller bruke ideer, ofte i en forskningssammenheng.
- At studentene kan bruke sine kunnskaper og sin evne til å løse problemer i nye eller ukjente miljøer innenfor bredere (eller tverrfaglige) sammenhenger knyttet til sitt fagområde.
- Studentene er i stand til å integrere kunnskap og håndtere kompleksitet og formulere dommer basert på informasjon som var ufullstendig eller begrenset, omfatter refleksjoner på sosiale og etiske ansvar knyttet til bruk av sine kunnskaper og dommer.
- At studentene vet hvordan de skal kommunisere konklusjonene sine og kunnskapen og de endelige grunnene som støtter dem til spesialiserte og ikke-spesialiserte målgrupper på en tydelig og utvetydig måte.
- At studentene har de læringsevner som tillater dem å fortsette å studere på en måte som i stor grad vil være selvstyrt eller autonom.
generelle ferdigheter
- Utforme, utvikle og evaluere komplekse forskningsprosesser som vil bli anvendt i forskjellige psyko-pedagogiske sammenhenger ved hjelp av innovative metodiske tilnærminger.
- GM2. Bruk teoretiske og metodologiske grunnlag som er anskaffet for å bygge, validere og bruke avanserte teknikker og instrumenter i psyko-pedagogisk forskning, samt den kvalitative og kvantitative analysen av informasjonen som er samlet inn med disse instrumentene.
- GM3. Bruk det tilegnede innholdet i evaluering for å gjennomføre reelle evalueringer av programmer, kontekster, prosesser, produkter, fagpersoner, institusjoner, utdanningssystemer, etc.
- GM4. Bruk de mest innovative modellene, prinsippene, kompetansene og tilnærmingene til pedagogisk psykologi i formelle og ikke-formelle psykoedukasjonelle sammenhenger.
- GM5. Bruke den mest avanserte kunnskapen for omsorg for barn, ungdom og voksne med funksjonsnedsettelser, som tilhører biopsykososiale risikogrupper, medlemmer av sosiokulturelle mangfoldsgrupper, etc., i flere psyko-pedagogiske sammenhenger.
- GM6. Velg og administrer de forskjellige kildene til informasjon og dokumentasjon avhengig av problemet som skal løses.
- Utforme og anvende de siste psyko-pedagogiske diagnostiske teknikker og instrumenter for å svare på spesifikke psyko-pedagogiske handlinger, for eksempel: å diagnostisere behov, evner, eksklusjonsfaktorer, lærevansker, etc.
- Koordinere design, anvendelse og evaluering av psykoedukasjons- og opplæringsintervensjoner gjennom høyeste nivå IKT, i tillegg til andre medier og kommunikasjons- og informasjonsnettverk (radio, TV, presse, Internett, etc.), og velg det best egnede for den virtualiserte undervisnings-læringsprosessen.
- Evner til å styre kunnskap og avansert informasjon om forskning og psykoedukasjonell intervensjon i forskjellige pedagogiske kontekster og omgivelser.
- Evne til å gjennomføre refleksjoner og analyser i pedagogisk psykologi ved hjelp av spesialisert kunnskap, med konseptuell presisjon og intellektuell strenghet.
- Personlige og mellommenneskelige ferdigheter for å jobbe i spesialiserte og konkurransedyktige grupper av tverrfaglig sammensetning.
- Evner for avansert bruk av IKT i det profesjonelle feltet.
spesifikke ferdigheter
- Evner til å evaluere typiske og atypiske psykologiske prosesser for menneskelig utvikling og læring.
- Evner til å oppdage, forhindre og gripe inn for å fremme utvikling og læring hos mennesker med nedsatt funksjonsevne og som er i fare for sosial eksklusjon.
- Evner til å oppdage, forhindre og gripe inn for å fremme utvikling og læring hos mennesker med høye evner, kritiske og kreative.
- Evner til å oppdage forebygge og gripe inn i emosjonelle atferdsforstyrrelser i skole- og familiemiljøet
- Kapasiteter til å evaluere og gripe inn i psykoedukasjonsprosesser og -praksis, for å fremme og forbedre omfattende psykologisk utvikling, de psykoedukasjonelle prosedyrene som brukes og funksjonen til utdanningsgrupper og institusjoner.
- Evner til å samle inn og transkribere, analysere, evaluere data og generere ny kunnskap relatert til samspillet og diskursen som brukes i skole- og familiesituasjoner for å fremme læringsprosesser.
- Evne til å oppdage tidlig og evaluere spesifikke vansker med å tilegne seg grunnleggende instrumentelle ferdigheter i skriftspråk og logisk-matematisk kunnskap.
- Evner til å samle inn data, analysere, gripe inn og gjøre research / intervensjon om psykologiske prosesser relatert til læring av matematikk.
- Evner til å utforme og anvende psykoedukasjonelle intervensjonsprogrammer i møte med læringsvansker i skriftspråk og matematikk.
- Evner til å lede og koordinere grupper i formelle og ikke-formelle undervisnings-læringsprosesser
- Evner til å administrere og fremme koordinering med andre fagpersoner, avdelinger og institusjoner.
- Kapasiteter til å svare på kravene fra brukere, institusjoner og administrasjoner knyttet til utarbeidelse av rapporter, meninger, rapporter, programmer osv.
- Evner til å oppføre seg i både profesjonell og undersøkende aktivitet, i henhold til den deontologiske koden til den pedagogiske psykologprofesjonen
- Evne til å samarbeide og å samhandle med andre mennesker fra samme eller forskjellige fagfelt i virtuelle kommunikasjonsrom.
- Utvikle problemløsnings- og beslutningsevner ved bruk av IKT, som innebærer å kunne identifisere, analysere og definere de viktige elementene som utgjør et problem, deres årsaker og betydning fra forskjellige synsvinkler; å lete etter alternative løsninger og løse det med omtanke og effektivt.
- Kjenne, designe, utvikle, koordinere og evaluere utdannings- og opplæringsstrategier og programmer i virtuelle kommunikasjonssituasjoner.
- Evner til å administrere informasjon og kunnskap innen sitt fagfelt ved å bruke de nyeste informasjons- og kommunikasjonsteknologiene.
- Evne til å forhindre, oppdage tidlig og evaluere spesifikke sensorimotoriske vansker som påvirker utvikling og tilegnelse av instrumentelle ferdigheter.
- Evner til å utforme og velge passende instrumenter som gjør det mulig å samle inn kvalitativ informasjon for å oppnå forskningsmål og hypoteser
- Evner til å utgjøre forskningsproblemer i henhold til viktighet og bemerkelsesverdig for den psyko-pedagogiske konteksten.
- Beherske og anvende de teoretiske og praktiske aspektene av forskningsprosessen fra de forskjellige metodologiske perspektivene som er mest brukt i det psyko-pedagogiske feltet.
Graduate profil
Utdannet student er utdannet med trening og utvikling som er skissert i deres teoretiske, teknologiske og anvendte kunnskap, tydelig systematisert og differensiert. Hans profesjonelle profil gjør det mulig for ham å planlegge og gjennomføre psykoedukasjonelle handlinger, med høy grad av spesialisering, i individuelle, gruppe- og institusjonelle situasjoner, samt med evnen til å gripe inn i mennesker gjennom hele livssyklusen. Hans forsknings- og akademiske profil, med tilstrekkelig forberedelse, gjør det mulig for ham å generere vitenskapelig kunnskap av høy kvalitet, til å utføre og kritisk analysere høyspesialisert forskning, og å lage, analysere og spre informasjon og kvalifisert opplæring i pedagogisk psykologi.