Master i spill brukeropplevelse
University of Skövde
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Norrmalm, Sverige
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
1 år
Tempo
Fulltid
Studieavgift
SEK 135 000 / per semester *
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* Totalt studiegebyr
Introduksjon
Sverige er en ledende nasjon i den globale spillindustrien, og Skövde er den ledende svenske byen der man kan studere spillutvikling. Her finner du fire masterstudier i spill, åtte bachelorprogrammer som dekker alle disipliner innen spillutvikling, omfattende spillforskning, en vellykket spillinkubator, og sist, men ikke minst, et stort antall spillselskaper. Alle disse aktivitetene ligger midt i Skövde og forenes under paraplyen til Sweden Game Arena. Som en masterstudent i brukeropplevelse av spill, vil du bli en del av dette økosystemet og dra nytte av et konkurransefortrinn i en karriere innen den internasjonale spillindustrien.
Games User Experience-masterprogrammet er rettet mot søkere med en bachelorgrad på et av de mange områdene som er involvert i spillutvikling. Du vil ikke bare få en teoretisk og praktisk forståelse av opplevelser og følelser spill som fremkaller hos spillerne deres, men, enda viktigere, hvordan man undersøker og evaluerer dem. Studenter som uteksamineres fra studiet kan komme videre til å jobbe med spilldesign og spillopplevelsesstudier i spillbedrifter, eller søke på Ph.D. programmer i de fleste land. Imidlertid er det også mulig å bo i Skövde og satse på en karriere i spill.
Masterprogrammet starter høstsemesteret. Det tilbys i ett studieår (to semestre).
Fokus for studiene dine
Å utvikle spill handler om å skape engasjerende opplevelser for spillerne. Den økende allestedsnærheten av spill i samfunnet og kulturen gjør at nye og mangfoldige brukergrupper spiller spill. Dette har ikke bare ført til nye muligheter, men også mange nye utfordringer for spillutviklere. En av disse er å bedre forstå hvordan spillere samhandler med spill, og på hvilke måter disse interaksjonene kan studeres, forstås og forbedres. Arbeid med brukeropplevelse av spill vil innebære arbeid med interaksjonsdesign, forskningsmetodikk, interaksjon mellom mennesker og datamaskiner og spillutvikling for fullt ut å kunne pakke ut folks opplevelser av å spille spill.
For å si det kort: Games User Experience-programmet gir deg kunnskap om hvordan du kan analysere og forstå hva som skjer når folk spiller spill. Hvilke følelser påberopes? Hvordan kan vi bedre forstå spillerens reaksjoner? Hvordan kan vi gjøre spill mer tilgjengelige og engasjerende for nye målgrupper? I dette raskt voksende fagfeltet prøver forskere og utviklere kontinuerlig å finne ut hvordan de best kan svare på det store spørsmålet: "hvorfor er dette morsomt?"
Når studiene er fullført
Spesialiseringen i Brukeropplevelse av spill gir deg muligheten til å utvikle dyktighet i dette spesifikke og raskt voksende feltet av spillutvikling. Dette gir et godt grunnlag for en internasjonal karriere i spillindustrien, ettersom mange studioer i økende grad begynner å se verdien i å kunne vurdere sine egne utviklingsvalg. En annen mulig karrierevei er representert av selskaper utenfor den tradisjonelle spillindustrien som jobber med design og evaluering av brukeropplevelser. Og siden dette er et akademisk orientert program med stor vekt på anvendte forskningsmetoder, er det selvfølgelig også mange muligheter for å satse på en karriere i akademia ved å gå videre til Ph.D. studier eller andre typer forskningsstillinger.
John Schnobrich / Unsplash
Opptakskrav
For å være kvalifisert for studiet en bachelorgrad (tilsvarer en svensk bachelorgrad) innen informatikk, informatikk, digitale medier (eller lignende).
Et ytterligere krav er bevis på ferdigheter i engelsk ekvivalent av studier på videregående nivå i Sverige kjent som engelskkurs 6 / engelskkurs B. Dette demonstreres normalt ved hjelp av en internasjonalt anerkjent test, f.eks. IELTS eller TOEFL eller tilsvarende.
Opptak
Programresultat
Etter fullførte studier
Spesialiseringen i Games User Experience gir deg muligheten til å utvikle fortreffelighet i dette spesifikke og raskt voksende feltet innen spillutvikling. Dette gir et godt grunnlag for en internasjonal karriere i spillbransjen, da mange studioer i økende grad begynner å se verdien i å kunne vurdere sine egne utviklingsvalg. En annen mulig karrierevei er representert av selskaper utenfor den tradisjonelle spillindustrien som jobber med design og evaluering av brukeropplevelse. Og siden dette er et akademisk orientert program med stor vekt på anvendt forskningsmetoder, er det selvfølgelig også mange muligheter for å satse på en karriere i akademia ved å gå videre til Ph.D. studier eller andre typer forskerstillinger.