Mastergrad i matematikk
University of Verona
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Verona, Italia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid, Deltid
Studieavgift
EUR 1 071 / per year
Søknadsfrist
30 Mar 2024
Tidligste startdato
Oct 2024
Introduksjon
Gradstype | Mastergrader |
Varighet | 2 år |
Mulighet for deltidsstudier | Ja |
Opptak | Med forbehold om opptakskrav |
Gradsklasse | LM-40 |
plassering | Verona |
Språk | Engelsk |
Mulighet for dobbel grad |
|
Mastergraden i matematikk er preget av en solid og moderne tilnærming til matematikk som i de beste og nyeste nasjonale og internasjonale erfaringene innen STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). Det undervises på engelsk og mange av forelesningene holdes av utenlandske professorer fra partnerinstitusjoner, som er på toppen av internasjonale rangeringer. Utdanningsveiene til kurset er rettet mot å utvide den matematiske kunnskapen som er tilegnet i et bachelorgradskurs og utdype den på noen spesifikke områder. De er strukturert for å gi studentene avanserte ferdigheter i de viktigste matematiske metodene som brukes innen vitenskapelige, sosiale og økonomiske felt. Kurset fremmer tilegnelse av tverrgående ferdigheter rettet mot den mest komplette utdanningen til studenten og brukbar for den påfølgende jobbformidlingen, og anerkjenner et tilstrekkelig antall universitetspoeng (ECTS) til de som med profitt følger kursene som spesifikt tilbys av universitetet eller andre institusjoner.
Kurset er bygget opp i to læreplaner. Læreplanen for anvendt matematikk, svært profesjonaliserende, er basert på en solid modellering og beregningsforberedelse som dekker for eksempel industriell og anvendt matematikk, data- og beslutningsvitenskap, matematisk finans og kryptografi. Læreplanen Matematikk for utdanning er spesielt preget av undervisning i didaktikk og grunnlag i matematikk, informatikk og fysikk, med laboratorier også innen utdanningsfeltet. Studieveien kan tilpasses gjennom å delta på noen kurs ved University of Trento, som det er en aktiv avtale med, og delta i internasjonale mobilitetsprogrammer. Mastergradsprogrammet er et undervisningssenter for ECMI (European Consortium for Mathematics in Industry): med passende valg i studieplanen er det mulig å få ECMI-sertifikatet. Det er også mulig å delta i dobbeltgradsprogrammet med Institut Polytechnique de Grenoble (Frankrike). Det er planlagt støttetiltak for studenter som ikke kan delta på undervisningen (f.eks. deling av undervisningsmateriell, videoforelesninger osv.). Internships er mulig i bedrifter av nasjonal og internasjonal betydning, for eksempel i bank-, forsikrings- og industrisektoren, forskningslaboratorier og utdanningsinstitusjoner. Disse egenskapene garanterer høy konkurranseevne i arbeidsmarkedet og i vitenskapelig og teknologisk forskning.
Mastergraduaten i matematikk i Verona kan med hell bli med i arbeidsgrupper i forsknings- og utviklingssektorene til bedrifter og industrier, vitenskapelige laboratorier til offentlige og private institusjoner (dataanalyse, programvareanalyse og utvikling, kryptografi og sikkerhet, modellering og simulering i et virtuelt miljø , modellutvikling og analyse av biomedisinske prosesser, metoder og teknologier for Industri 4.0, etc.) og hos finans- og bankinstitusjoner eller forsikringsselskaper, på nasjonalt og internasjonalt nivå.
Mastergraduaten i matematikk kan også gå inn i læreryrket, i Italia, på ungdoms- og videregående skole. Han/hun har mulighet til å oppfylle læreplankravene for tilgang til følgende undervisningsklasser: Matematikk og naturfag på ungdomsskoler, matematikk, fysikk, anvendt matematikk og informatikk på videregående skoler. Ved å fullføre 24CFU-kurset i fagene pedagogikk, psykologi, antropologi og relaterte undervisningsmetoder og teknologier, kan han/hun konkurrere om åremålsstillinger i skolen.
Mastergraduate i matematikk er i stand til å lykkes med studier ved Ph.D. nivå både i matematikk og i andre vitenskapelige felt (f.eks. informatikk, statistikk, økonomi og finans, bioingeniørfag og biomedisinske vitenskaper) i Italia og i utlandet.
Kvalitetssikring
Kvaliteten på et studium er i hvilken grad det når sine utdanningsmål og oppfyller kvalitetskravene til utdanningsaktivitetene som tilbys, som er fastsatt i tråd med behov og forventninger til studenter og representanter for arbeidslivet.
Dette programmet har vedtatt et undervisningskvalitetssikringssystem i tråd med universitetets retningslinjer for kvalitetssikring og basert på e ANVURs nasjonale retningslinjer for kvalitetssikring, ved å utføre følgende aktiviteter:
- periodiske konsultasjoner med representanter for arbeidslivet for å vurdere tilstrekkeligheten til de kulturelle og profesjonelle profilene som tilbys på kursene deres;
- utforming av pedagogisk innhold og planlegging av ressurser;
- organisering av utdanningsaktiviteter og undervisningstjenester;
- overvåke effektiviteten av undervisning og planlegge tiltak for å forbedre undervisning og tjenester;
- tilveiebringelse av fullstendig og oppdatert informasjon på sin nettside, relatert til programmet (profesjonelle roller, forventet læringsutbytte, læringsaktiviteter).
De ovennevnte aktivitetene er planlagt og henger sammen, basert på PDCA-prinsippene (Plan, Do, Check, Act).
I et kvalitetssikringssystem spiller studentene en grunnleggende rolle: hver student kan spille sin rolle ved å delta i kvalitetssikringsgruppene på studiet og i fakultet-studentenes fellesutvalg eller, rett og slett, ved å delta i studentundersøkelsen om undervisning, eller spørreskjemaer. Det er i denne sammenhengen at spesifikke workshops for studentrepresentanter ('Laboratori di rappresentanza attiva') med jevne mellomrom gjøres tilgjengelig for studenter av universitetet og universitetets kvalitetssikringsråd.
Galleri
Læreplan
Studieplanen inkluderer alle moduler, undervisning og læringsaktiviteter som hver student må gjennomføre i løpet av sin tid ved universitetet.
TAF (Type utdanningsaktivitet) Alle kurs og aktiviteter er klassifisert i ulike typer utdanningsaktiviteter, angitt med bokstav.
- Grunnleggende aktiviteter
- Karakteriserende aktiviteter
- Relaterte eller komplementære aktiviteter
- Aktiviteter som velges av eleven
- Avsluttende eksamen
- Andre treningsaktiviteter
- Utplasseringer i bedrifter, offentlige eller private institusjoner og fagforeninger