Musikalsk kunstprogram
University of Ljubljana
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Ljubljana, Slovenia
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
2 år
Tempo
Fulltid, Deltid
Studieavgift
EUR 15 000 / per year
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Be om info
Introduksjon
Musikkkunstprogrammet er primært dedikert til fremtidige solister, kammer- og/eller orkestermusikere, komponister og dirigenter. Studentene kan velge mellom de tjueseks hovedstudiene. Den primære studieretningen undervises i form av intense enkelttimer i to timer per uke.
University of Ljubljana Musikkakademiet tilbyr mange fremføringsmuligheter: det er 150+ studentframførte konserter og arrangementer årlig. Slovenias fineste orkestre deltar i Tutti-konsertabonnementsserien organisert av akademiet: Slovenian Philharmonic Orchestra, Radio and Television Symphony Orchestra, Orchestra of the Slovenian National Theatre Opera & Ballet, Ljubljana Orchestra og Slovenian National Opera Theatre Maribor Symphony Orchestra . Gjennom Tutti-serien blir mer enn tjue studenter per år valgt ut ved audition, til å opptre med disse elite, nasjonale orkestrene som solister. Orkestrene fremfører også stykker av komposisjonsstudentene og tilbyr øvingsmuligheter for dirigentstudentene. I samme serie opptrer også Akademiets Symfoniorkester, Strykeorkester, Blåseorkester, Storband, Kammer- og Damekor. Solo e da Camera-abonnementsserien presenterer akademiets beste solister, kammergrupper og ensembler til å opptre på mange akademikonserter, som en del av planlagte konsertprogrammer. UL musikkhøgskoles henvisningstjeneste gir spillejobber for studenter som solister eller i kammergrupper og ensembler.
UL Academy of Music er internasjonalt kjent og anerkjent for å representere de høyeste musikalske verdiene og oppfyller den høyeste standarden for musikkutdanning ved å tilby innovative individuelle og gruppeprogrammer. Vi ser for oss mange internasjonale samarbeid og turneer i Europa og globalt som fremtidens viktigste drivkraft, og fortsetter å oppmuntre musikk til å åpne dialoger og bygge sterke forbindelser med våre partnere.
Opptak
Læreplan
- Arrangering for små ensembler for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Arrangering for store ensembler 1 og 2 kun for hovedstudier: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse, sakral musikk
- Storband 1 og 2 kun for hovedstudier: piano, gitar, kontrabass, perkusjonsinstrumenter, trompet, trombone, saksofon
- Combo 1 og 2 kun for hovedstudier: piano, gitar, kontrabass, perkusjonsinstrumenter, trompet, trombone, saksofon, fløyte, klarinett, fiolin
- Cembalo B kun for hovedstudier: piano, orgel, blokkfløyte, hellig musikk
- Redaksjonelle teknikker 1 for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Elektroakustisk musikk kun for hovedstudier: komposisjon og musikkteori
- Filmmusikk kun for hovedstudiet: komposisjon og musikkteori
- Filmmusikk og målrettet musikk for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori og cembalo
- Musikk og teknologi for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Musikkjournalistikk 1 for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Musics of the World: Anthropology of Music for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Gregorian Chant - Utvalgte kapitler kun for hovedstudier av hellig musikk
- Historisk informert ytelse 1 og 2 for alle hovedstudier unntatt: cembalo, blokkfløyte
- Historisk informert ytelse M1 og M2 for alle hovedstudier unntatt: orgel, cembalo, blokkfløyte, hellig musikk
- Instrument eller sang med jazzimprovisasjon 1 og 2: for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse i sakral musikk
- Instrumentering 1: kun for rektor studere hellig musikk
- Kunstsangtolkning for sangere og pianister kun for hovedstudier: sang, piano
- Utvalgte kapitler fra musikkhistorie for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Jazz Harmony A1 og A2 kun for hovedstudier: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse og korledelse
- Jazz Harmony B1 for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse, cembalo i sakral musikk
- Piano M1A og M1B kun for hovedstudier: komposisjon og musikkteori, sang, orgel, hellig musikk
- Piano M1C kun for hovedstudier: komposisjon og musikkteori i sang
- Piano M2A kun for hovedstudier: orkesterledelse, korledelse, sakral musikk
- Kammermusikk M1 og M2 for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse og sakral musikk
- Kammermusikk med Basso Continuo M1 for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse, orgel, cembalo, blokkfløyte, sakral musikk.
- Kammermusikk med Basso Continuo M2 for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse og korledelse
- Chamber String Orchestra M1 og M2 kun for hovedstudier: fiolin, cello, bratsj, kontrabass
- Composing Music for Media kun for hovedstudiet: komposisjon og musikkteori
- 20. århundre og 21. århundre komposisjonsteknikker for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Repetisjon av vokal-instrumentalverk 1 og 2 kun for hovedstudier: orkesterledelse og korledelse
- Lute 1 og 2 kun for hovedstudiet: gitar
- Multimedia 1 og 2 kun for hovedstudiet: komposisjon og musikkteori
- Orgel A1 og A2: kun for hovedstudier i hellig musikk (modul korledelse)
- Orkesterkunstnerisk prosjekt for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse og korledelse
- Pedagogikk og anddragikk for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse og hellig musikk
- Pedagogikk og anddragikk 1 og 2 kun for hovedstudier: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse og sakral musikk
- Avanserte rytmiske studier for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Audition Forberedelse for buede strenger kun for hovedstudier: fiolin, cello, bratsj, kontrabass
- Psykologi for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse, hellig musikk
- Psykologi 1 og 2 kun for hovedstudier: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse i sakral musikk
- Musikkpsykologi for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Scenedesign av deler kun for hovedstudiet: sang
- Semiology of Polyphony kun for hovedstudier: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse, korledelse, blokkfløyte, cembalo, gitar,
- Semiologi av polyfoni og tablaturer for alle hovedstudier unntatt hellig musikk
- Musikksosiologi for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Solfeggio M for alle hovedstudier unntatt: cembalo
- Relaterte strengeinstrumenter M1 og M2 kun for hovedstudier: fiolin, bratsj, cello, kontrabass
- Relaterte blåse- og treinstrumenter M1 og M2 kun for hovedstudier: fløyte, obo, klarinett, fagott, saksofon, horn, trompet, trombone, tuba og relaterte instrumenter
- Kammermusikk kunstnerisk prosjekt for alle hovedstudier unntatt: komposisjon og musikkteori, orkesterledelse og korledelse
- Ensembleledelse (Grunnleggende for dirigering) for alle hovedstudier unntatt: orkesterledelse, korledelse og hellig musikk
- Kor M1 og M2: for alle hovedstudier unntatt: hellig musikk (modulkorledelse)
Programresultat
Målet med programmet er å forberede kandidatene til å jobbe innen hovedstudiet, som utøvende artister (instrumentalsolister, kammermusikere, orkestermusikere, sangsolister, korsangere, musikere dedikert til hellig musikk, dirigenter og komponister ). Ved fullført program vil kandidatene være konkurransedyktige i det internasjonale kunstneriske arbeidsmarkedet.
Fagspesifikke læringsutbytte
Etter vellykket gjennomføring av programmet, vil kandidatene kunne uttrykke seg innen hovedstudiet; utvikle sin musikalske fantasi; kunne forstå musikalsk emne og form; mestre kunstnerisk tolkning innen hovedstudiet ved å mestre dens tekniske og uttrykksfulle elementer grundig; forstå årsak- og virkningsprosessene innen hovedstudiet; være kjent og kunne bruke historisk informert fremføring av alle perioder, fra renessansen og utover; ha inngående kunnskap og evne til selvstendig å bruke ulike prosesser for å studere et kunstnerisk verk; være kjent med spesifikke krav til å forberede og organisere kunstneriske forestillinger; forstå konteksten av musikkhistorie og musikklitteratur av slovensk og klassisk musikk generelt; kunne vurdere musikkkunstneriske uttrykk; kunne dele sin kunnskap om musikk med både fagfolk og lekmenn