
MA in
MA i internasjonale fredsstudier med spesialisering i medie-, freds- og konfliktstudier University for Peace

Introduksjon
Er det for deg?
Er du interessert i å lære om prosesser for fredsbygging og konflikttransformasjon fra lokale og internasjonale perspektiver?
Ønsker du å bli en informert freds- og kontaktutøver utstyrt med ferdigheter og verktøy for å bidra til å transformere konflikter og bygge fred?
Vil du bruke et år på å studere i et akademisk utfordrende miljø ved et globalt universitet med studenter og fakultetsmedlemmer hentet fra alle verdenshjørner?
Oversikt
Master of Arts Degree in International Peace Studies (IPS) gir en tverrfaglig og kritisk analyse av årsakene og konsekvensene av et bredt spekter av moderne konflikter og vold som påvirker global, internasjonal og menneskelig sikkerhet . Temaer som skal utforskes inkluderer væpnede konflikter , voldelig ekstremisme , (de)militarisering , økonomisk, sosial og kjønnsmessig urettferdighet , kulturelle og religiøse identitetskonflikter og konkurranse om miljøressurser. Det bygges en dyptgående forståelse av tilnærminger til konflikttransformasjon, fredsbygging og fredsprosesser som svar på disse problemene.
Alle studenter som er påmeldt dette programmet vil ta de fleste kursene innenfor International Peace Studies-programmet, men denne spesialiseringen vil inkludere 12 studiepoeng spesifikt fokusert på Media, Peace og Conflict Studies.
Nedenfor finner du en kort beskrivelse av kursene som vil bli tilbudt under IPS-MPCS-spesialiseringen:
Introduksjon til medier og fred (3 studiepoeng) (Dr. Mauricio Vieira – Brasil).
Dette introduksjonskurset gir en oversikt over hvordan medier i dag har blitt forstått og studert, og hvordan denne forskningen skjærer og henger sammen med freds- og konfliktstudier. Gjennom casestudieanalyser av samtidens væpnede konflikter og fredsbyggende innsats, får deltakerne kunnskap og innsikt i hvordan mediepraksis, strukturer og budskap kan bidra til konflikteskalering og vold, samt bidra til konflikttransformasjon og fredsbygging. Studentene vil kunne:
- Kritisk analysere eksisterende forskning og teoretiske rammeverk
- Utføre egen kvalitativ og/eller kvantitativ forskning
- Tilrettelegg for en workshop eller klasse
- Vurder mediemeldinger for deres bidrag til fredelig løsning eller eskalering av konflikter
Galleri
Opptak
Læreplan
Globale strukturer og kulturer, medier og konflikter (3 studiepoeng) (Dr. Christopher Tulloch – Storbritannia).
Dette kurset tar for seg politisk-økonomiske og sosiokulturelle ulikheter i strukturene som styrer media i dagens globaliserte verden, danner hindringer for fred og gir næring til konflikter i og mellom samfunn. Med utgangspunkt i den innflytelsesrike og fortsatt relevante debatten rundt New World Information and Communication Order (1980) fra FNs generalforsamling, beskriver dette kurset kontinuitetene og endringene i de politiske og økonomiske strukturene som ligger til grunn for globale medier i dag, og tilbyr en kritisk analyse av hvordan slike ulikheter opprettholder konflikt og vold. Ved å ta i bruk et eksplisitt inkluderende og internasjonalt perspektiv, søker dette kurset å skape en forståelse av hvilken rolle nyhetsmedier og journalistikk tradisjonelt har spilt i å rapportere og representere konflikter på måter som har vært skadelig for fredsrelaterte mål for det internasjonale samfunnet.
Gender and the Media (3 studiepoeng) (Dr. Heather Kertyzia - Canada)
Dette kurset tar sikte på å fremme en forståelse av hvordan kjønn er konstruert og representert på tvers av en rekke medier. Den søker å gjøre det mulig for studenter å fordype seg i ideen om representasjon og plassere kjønnede representasjoner i deres historisitet og gjeldende sosiale kontekst. Kurset vil fokusere på en rekke medier inkludert elektroniske, trykte og sosiale medier, og undersøke disse i forhold til kjønn.
Ytringsfrihet i den digitale tidsalder (3 studiepoeng) (Dr. Mariateresa Garrido - Venezuela)
Den teknologiske utviklingen øker hastigheten på sosiale endringer, og krever ny tolkning og tilpasning av internasjonale normer. I løpet av det siste tiåret har bruken av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) endret måten vi utøver retten til ytringsfrihet på. Dette kurset diskuterer denne virkeligheten og gir studentene de nødvendige ferdighetene til å forstå hvilken rolle IKT og media spiller i utøvelsen av retten til ytringsfrihet. Kurset starter med forståelsen av IKT, dens betydning for dagens sosiale organisasjon, og reglene for bruken av den. Deretter fortsetter det med studiet av hvert av elementene som integrerer retten til ytringsfrihet og diskuterer de juridiske strukturene på globalt og regionalt nivå som påvirker medieproduksjon, -spredning, innhold og publikum over hele verden. Gjennom hele kurset vil studentene vurdere samtidig beskyttelse av konkurrerende rettigheter og vanskelighetene som følger av bruken av ny teknologi. Hver klasse er designet for å gi elevene verktøyene som trengs for å identifisere statenes forpliktelser, hvordan de kan oppfylles i den digitale æra, og hvordan disse juridiske strukturene som påvirker media kan forstås som å bidra til eller skape hindringer for fred rundt om i verden. Derfor vil studentene ved slutten av dette kurset ha de grunnleggende ferdighetene som trengs for å fremme og garantere utøvelsen av retten til ytringsfrihet i den digitale tidsalderen.
I tillegg til å ta disse spesialiserte kursene, oppfordres studentene til å utdype forståelsen av emnet av interesse i avgangsprosjektet (som kan ha flere modaliteter: avhandling, hjørnesteinsprosjekt eller internship).
Karrieremuligheter
Karrieremuligheter
Nyutdannede av programmet vil få kunnskap, kapasiteter, ferdigheter og motivasjon relevant for profesjonelt arbeid i internasjonale, nasjonale og lokale myndigheter eller sivilsamfunnsbyråer, så vel som i organisasjoner innen felt relatert til konfliktanalyse, løsning og transformasjon; ikkevold; fredsskaping, fredsbevaring og fredsbygging; lokal/global rettferdighet; og konflikt- og fredssensitiv politikkutforming, samt freds- og konfliktstudier/forskning. Nåværende IPS Alumni jobber som:
- Samfunnsarbeidere
- Lokale fredsbyggere
- Internasjonale humanitære arbeidere
- Arbeidere fra internasjonale ikke-statlige byråer
- Diplomater
- Spesialister på samfunnsrelasjoner
- Rådgivere for tvisteløsning
- Utviklingsarbeidere
- Lobbyister
- Ombudsmenn
- Professorer