MSc International Journalism
University of Stirling
Nøkkelinformasjon
Campus plassering
Stirling, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland
Språk
Engelsk
Studieformat
På universitetsområdet
Varighet
12 - 24 måneder
Tempo
Fulltid, Deltid
Studieavgift
Be om info
Søknadsfrist
Be om info
Tidligste startdato
Sep 2024
* For oppdatert avgiftsinformasjon, se nettsiden
Introduksjon
Vårt masterkurs i internasjonal journalistikk introduserer studenter fra et bredt spekter av akademisk og profesjonell bakgrunn til teori og praksis innen journalistikk i en global kontekst. Kurset er internasjonalt fokusert og omhandler utøvelse av journalistikk på tvers av en rekke medier, kulturelle og regulatoriske miljøer.
Ved å kombinere praksis og teori, lar dette ettårige kurset deg skreddersy studiene dine ved å velge en mer industrifokusert eller akademisk rute, avhengig av dine interesser og karriereambisjoner.
Kurset leveres av vår avdeling for kommunikasjon, medier og kultur (CMC), som har en sterk internasjonal forskningsprofil og omfattende industriforbindelser, og bygger på våre eksisterende styrker innen undervisning og forskning. Bare innen journalistikk har divisjonen ansatte fra Sør-Afrika, Venezuela, USA, Kina, Irland og Storbritannia, inkludert en tidligere sjefredaktør for The Scotsman, og en tidligere spesialistkorrespondent for Press Association og The Independent på Søndag.
Topp grunner til å studere med oss
#1 Topp 5 i Skottland for kommunikasjons- og mediestudier (The Complete University Guide 2023)
#2 90 % samlet studenttilfredshet for kommunikasjon, medier og kultur – Postgraduate Teught Experience Survey (PTES) 2021
#3 Vi er rangert som 2. i Skottland og topp 5 i Storbritannia for kommunikasjon og media i Times og Sunday Times Good University Guide 2023
Læreplan
Kursmål
På MSc International Journalism vil du:
- utvikle avansert forskning, undersøkende og analytiske ferdigheter;
- tilegne seg ferdigheter i å skrive nyhetshistorier, funksjoner og undersøkende artikler i lang form;
- utvikle en forståelse av ulike journalistiske stiler og deres forhold til innhold;
- tilegne seg produksjonsferdighetene som trengs for å publisere nyhetsinnhold på tvers av flere medieplattformer – fra trykte aviser/magasiner til nettsteder og lyd- og videopodcaster;
- utvikle en forståelse av den kulturelle, sosiale og politiske betydningen av journalistikk og en inngående kunnskap om de juridiske og etiske rammene som journalister opererer innenfor;
- tilegne seg en forståelse av de ulike politiske, regulatoriske, sosioøkonomiske og kulturelle kontekstene som journalister kan forventes å jobbe i.
Kursdetaljer
MSc International Journalism foregår innenfor de to 15-ukers semestrene og består av to komponenter; et undervist kurs etterfulgt av en avhandling eller undersøkende forskningsprosjekt. Studenter som tar den praktiske prosjektveien får muligheten til å by på medveiledning av en erfaren journalist fra det prisbelønte skotske nyhetsnettstedet for undersøkende journalistikk The Ferret.
undervisning
Kurset vil bli levert gjennom en dynamisk blanding av forelesninger, seminarer, en-til-en veiledninger og praktiske workshops. Det forventes også at du leser mye før klassene, forbereder regelmessige uformelle presentasjoner i klassen og utfører uavhengig forskning.
Du vil også dra nytte av et program med gjesteforedrag og mesterklasser, levert av erfarne journalister og andre mediefolk som kan forklare de raskt utviklende utfordringene ved "jobben" og hvordan disse kan overvinnes. Vanlige bidragsytere inkluderer James Naughtie, veterankringkasteren og tidligere programleder for BBC Radio 4s flaggskip Today-program, og Billy Briggs, medgründer og redaktør av det skotske etterforskningsnettstedet The Ferret.
evaluering
Det forventes at du skriver essays, produserer journalistiske artikler og annet innhold under faglige forhold og tar del i klassebaserte formative vurderinger, inkludert individuelle og gruppepresentasjoner. Læring vil også bli vurdert i en avhandling eller undersøkende forskningsprosjekt. Det vil også være en kontinuerlig, uformell tilnærming til vurdering i form av ukentlige diskusjoner, nyhetsquiz og problemløsningsøvelser.