Keystone logo

Witten/Herdecke University (UW/H)

Witten/Herdecke University (UW/H) ble grunnlagt og statsanerkjent i 1983 og har siden den gang vært en pioner blant Tysklands høyere utdanningsinstitusjoner. Witten/Herdecke University introduserte betydelige innovasjoner innen forskning og undervisning. Som et mønsteruniversitet står Witten/Herdecke University for dynamiske reformer av det tradisjonelle alma mater og jakten på et humanistisk utdanningskonsept tilpasset utfordringene i vårt moderne kunnskapssamfunn. I samsvar med Humboldts utdanningsidealer, oppfatter Witten/Herdecke University seg selv som et entreprenørielt universitet og streber etter å integrere forskning og studentutdanning, levering av vitenskapelige tjenester, praktisk anvendelse og sosialt ansvar. Teoribasert og praksisrettet undervisning ved UW/H er alltid forbundet med tilegnelse av fagrelaterte, metodiske, sosiale og kulturelle kompetanser, verdiorientering og personlig vekst.

Witten forsker.

Forskning ved UW/H er tverrfaglig, svært mangfoldig når det gjelder metodikk, og fokuserer på veldefinerte områder. Som et privat universitet med en moderat andel statlige midler på budsjettet, føler vi oss forpliktet til å bidra med noe til samfunnet mot pengene vi får. En måte å gjøre det på er å generere innovative forskningsresultater. Problemer i det virkelige liv krever tverrfaglig forskning. Den sosiale relevansen til våre utvalgte forskningsfelt er like viktig i denne forbindelse som en transparent og generelt forståelig publisering av forskningsresultater. Tallrike UW/H-prosjekter er tredjepartsfinansiert. Over 40 søknader om tredjepartsfond ble godkjent i 2010 alene. Våre forskere samarbeider med anerkjente nasjonale og internasjonale partnere. Alle UW/H-fakultetene streber etter å adressere nye og tidligere uutforskede forskningsområder og utløse dermed betydelig utvikling.

Witten utdanner.

Utdanning er mye mer enn trening for jobben. I tillegg til fagrelatert kompetanse og ferdigheter, formidler vi også metoder og strategier som gjør våre studenter i stand til resten av livet å takle komplekse og varig skiftende krav fra det moderne kunnskapssamfunnet, enten som generalister med spesialiseringskompetanse eller som spesialister med et bredt generelt kunnskapsgrunnlag. I tråd med Witten-didaktikken er studentopplæringen problemorientert, topp moderne og praksisnær. Personlig vekst er et annet av våre kjernemål.

Tverrfaglig – udisiplinert

Etter Humboldts pedagogiske konsepter, studerer UW/H-studenter i små grupper med et utmerket student-lærerforhold og tilstrekkelig tid og plass til å oppdage talentene og potensialet deres og danne sine egne meninger. Studentene oppmuntres til å tenke i bredere sammenhenger og ta samfunnsansvar i og utenfor en valgt disiplin. Fremtidens økonomiske, økologiske og sosiale utfordringer vil absolutt ikke respektere grensene for akademiske disipliner.

Witten – grunnleggende.

Fundamentale studier er et kjerneelement i Witten/Herdecke-identiteten. De fremmer out-of-the-box tenkning. De legemliggjør universitetets veiledende idé og legger til rette for læringsprosesser utover fagfaglig kompetanse. Her tar elevene tak i spørsmål som vi ikke har klare svar på, eller som det kanskje ikke finnes svar på. Utdanning trenger langvarig refleksjon og et perspektivskifte trenger fremmedgjøring og avstand fra seg selv og verden. Grunnstudier gir denne muligheten til å stoppe. De utgjør en udisiplinert og forsinket tilnærming til et vell av perspektiver mellom refleksjon, kommunikasjon og kunst. Fundamentale studier er den moderne etterfølgeren til eldgamle skoler for livskunst og studia humanitatis. Blant Tysklands universiteter er UW/H grunnleggende studier den eldste og mest sofistikerte modellen som integrerer akademiske problemstillinger og spørsmål knyttet til samfunn, kunst, sosial rettferdighet, bekymring for ens personlige fremtid, politikk, psykologi, filosofi og historie og vurderer deres relevans. for et individs holdning, handlinger og livsførsel. I en stadig mer kompleks, raskt skiftende og usikker verden trenger potensielle leger, gründere, ledere, politikere eller konsulenter metodisk, sosial, etisk og kulturell kompetanse så vel som fagrelatert ekspertise.

Witten engasjerer seg.

Høyere utdannings rolle i samfunnet har gjennomgått radikale endringer de siste årene. Forskning og undervisning er fortsatt kjernevirksomhet ved universitetene. Men i dag forventer vi mer. Samfunnsengasjement som det "tredje oppdraget" i tillegg til forskning og studentutdanning har alltid vært en del av UW/Hs identitet. Ved grunnleggelsen av Witten/Herdecke-universitetet snakket Alfred Herrhausen om "esprit engagé, en dedikert ånd som skal utvikles og brukes for å fremme samfunnet vårt". Denne ånden er en vesentlig del av vår filosofi og legger like stor vekt på samfunnsansvar, studentutdanning og generering av innovative forskningsresultater. Fra starten av tok Witten/Herdecke University samfunnsansvar i mange former og på ulike nivåer. Witten/Herdecke University utveksler kontinuerlig med samfunnet: med Wittens innbyggere, det lokale og regionale næringslivet, sosiale og kulturelle institusjoner, og til og med internasjonale organisasjoner, selskaper og stiftelser. Gitt vår lave alder og et relativt lite antall på 1.300 påmeldte studenter og 400 ansatte, har vi produsert et imponerende antall sosiale, kulturelle, kommersielle og ideelle tiltak.

Witten jobber.

Til tross for Bologna-reformer, økende økonomiske begrensninger for universiteter og nye gradsprogrammer for tidligere ikke-akademiske yrker, tilbyr Witten/Herdecke University fortsatt friheten til studier som er teoribaserte og nær praksis, etiske og estetiske, raske eller avslappede, dissident og ubetinget, tverrfaglig og udisiplinert. Og anta at Harvard University-president Drew G. Faust har rett i sin tro på at universitetskulturen i hovedsak er udisiplinert og at dette bør være utgangspunktet for fremtidige universiteter. I så fall virker vi godt posisjonert på UW/H. Følgelig forstår Witten/Herdecke University seg selv som et ubetinget udisiplinert universitet i den forstand som ble forkynt av Drew og Derrida, og som et sted for kritisk tenkning. Witten gjør en forskjell, Witten jobber: innen forskning, undervisning og samfunn. I – og i grensesnittet mellom – helse, økonomi og kultur.

Detaljert informasjon

> Detaljert informasjon om Witten/Herdecke University og vårt internasjonale program.

Den moderne campusen til University of Witten/Herdecke ligger i hovedstadsregionen Rhine-Ruhr, Tysklands største økonomiske område.

236291_236200_witten-herdecke-university-campus-20220427_620CJohannesBuldmann.png

Lær i små grupper på lik linje med professorene.

236292_236206_witten-herdecke-university-small-groups-20220519_893CJohannesBuldmann.png

Arbeid i lyse og moderne læringsrom.

236291_236200_witten-herdecke-university-campus-20220427_620CJohannesBuldmann.png

Bli med på helårsarrangementer som Family Business Congress eller internasjonale bærekraftsarrangementer.

236293_236201_witten-herdecke-university-eventsCDanaSchmidt.png

I tillegg til å studere, foregår det en rekke fritidsaktiviteter og feiringer.

236294_236207_witten-herdeck-university-leisure-activites-2306CClaraWanderer.png

Opplev et sterkt nettverk av studenter, professorer og alumner.

236295_236204_witten-herdecke-university-network-20220519_1327CJohannesBuldmann.jpg.png
  • Witten

    Witten Herdecke University, Alfred-Herrhausen-Straße 50, 58448 , Witten

    Programmer

    Spørsmål

    Witten/Herdecke University (UW/H)