MSc Creativity & Design Management
Marseille, Frankrike
VARIGHET
1 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Fulltid
SØKNADSFRIST
Frist for å be om søknad
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAVGIFT
EUR 17 500 *
STUDIEFORMAT
På universitetsområdet
* kort bane | 9500 EUR langbanebane
Introduksjon
Den kulturelle og kreative sektoren, som omfatter design, spenner over ulike aktiviteter preget av distinkte strategiske egenskaper og en økende integrering av ferdigheter. Ved å tilpasse seg denne utviklende økonomien, fremstår kreativitet og design som svært ettertraktede kompetanser som er avgjørende for å navigere i et komplekst og konkurransedyktig markedslandskap. Disse tverrgående ferdighetene spiller en sentral rolle i å forbedre de estetiske opplevelsene til forbrukere og brukere, drive samfunnsinnovasjon og katalysere forretningstransformasjon.
MSc-programmet i kreativitet & Design Management er skreddersydd for å pleie studenter til skapere og innovatører innen kreative næringer og andre innovative sektorer av økonomien og samfunnet.
KEDGE Business Schools Master of Science Creativity & Design Management er et dobbeltstudium. Den gir en Master of Science akkreditert av Conférence des Grandes Écoles (CGE) og et diplom anerkjent av det franske departementet for høyere utdanning.
Program høydepunkter
En hybrid tilnærming: Kreativitet og design
I dagens dynamiske forretningsmiljø blander bedrifter i økende grad disipliner for å innovere. Med sin samarbeidende natur står design i forkant av organisatorisk utvikling, og katalyserer kreativitet på tvers av ulike sektorer.
Kreativitet og design: forankret i fransk kultur
Frankrike skiller seg ut for sin rike kunstneriske arv, kulturelle mangfold og pulserende kreative industrier. Globalt rangerer den på 6. plass i kreative produkter, som omfatter merkeverdier, eksport av kulturvarer, patentopprinnelse, online kreativitet og mer, i henhold til Global Innovation Index. Vårt program trekker på de fineste franske savoir-faire, kreative og kulturelle tradisjoner, sammen med den spesialiserte ekspertisen til vår sektors organisasjoner og selskaper.
Sør-Frankrike fungerer som både et historisk og moderne knutepunkt for kreasjon og design.
- Sør-Frankrike har lenge vært en inspirasjonskilde for noen av de største kunstnerne i historien, inkludert Renoir, Manet, Cézanne, Van Gogh, Bonnard, Matisse, Miró, Giacometti, Chagall, Braque, Léger, Picasso og Gauguin, blant annet andre.
- Det fortsetter å tiltrekke seg anerkjente franske designere som Rudy Ricciotti, Robert Guédiguian, Jacquemus, Axel Chay, IAM, Jul og Gérald Passedat.
- Regionen har vært sentral i utviklingen av store franske merker som L'Occitane en Provence, Maison Fragonard, Biot Glassworks og Madura Workshop.
- Det er vertskap for prestisjetunge institusjoner som Fondation Maeght, Villa Noailles, MUCEM, Fondation Van Gogh, Fondation Luma og Collection Lambert.
Marseille, utpekt som europeisk kulturhovedstad i 2013, skiller seg ut som en av Frankrikes mest levende og kreative byer. Med sin kosmopolitiske atmosfære, trives Marseille med en dynamisk blanding av kreative og kulturelle aktiviteter, med et spesielt fokus på visuell kunst, design, mote, musikk og sport.
Ligger midt i denne kulturelle rikdommen, gir bachelorprogrammet Kreativitet og Design, som ligger i Calanques på Luminy campus i Marseille, studentene en oppslukende opplevelse i denne fruktbare grunnen for kreativitet.
Internasjonal Outlook
Programmet vårt leveres utelukkende på engelsk og omfavner internasjonalt samarbeid ved å ønske professorer, fagfolk og internasjonale studenter velkommen. Denne tilnærmingen reflekterer en blanding av globale og lokale perspektiver, og fremhever "Made in France"-essensen så vel som Sør-Frankrike. I tillegg utnytter programmet det omfattende globale nettverket til KEDGE Arts School, og kan skryte av sterke partnerskap med anerkjente institusjoner som Central Academy of Fine Arts, Kinas mest prestisjefylte kunst- og designskole.
Oppslukende undervisning: Opplæring på stedet
Erfaringsbasert undervisning foregår primært innenfor kreative organisasjoner nært knyttet til fagfolk i sektoren. Denne tilnærmingen inkluderer metoder som kurs på stedet, profesjonelle workshops og en årlig studiereise i utlandet.
Praktisk erfaring
I prosjektbasert undervisning oppfordres studentene til å ta opp komplekse problemer, utvikle strategier og designe og teste innovasjonene sine. Vi verdsetter en entreprenøriell tilnærming, som gir studentene våre mulighet til å bli nøkkelaktører i å forme markedsutviklingen.
Kompetanse og nettverksbygging: Akademisk og praktisk
MSc Creativity & Design Management benytter seg av kunnskapsbasen til Creative Industries and Culture-forskningssenteret for å spre ekspertise innen kunst, design og kreativ industriledelse, tilrettelagt av vårt team av forskere. Programmet legger vekt på verdier som avantgarde, frihet, mangfold og samarbeid, og samarbeider med et bredt spekter av partnere innen design og kreativ industri, fra store nasjonale selskaper og institusjoner til mindre kreative virksomheter. Disse fagfolkene bidrar med praktisk innsikt til læren vår, og sikrer læringsopplevelser av høy kvalitet i virkelige kontekster og gir verdifulle nettverksmuligheter for tilgang til markedet.
Viktige punkter
- Utvikle ferdigheter innen idé, kreativitet, unnfangelse og design
- Få en forståelse av nyansene i kreativ ledelse, design og den kreative industrien
- Lag og lede innovative strategier for å løse problemer og tilføre verdi til brukere, organisasjoner og samfunn
Opptak
Læreplan
Kortbane
KREATIVITET OG DESIGN MANAGER FERDIGHETER
- Kreativitet og design strategisk ledelse
- Kreativt og designentreprenørskap
- Administrasjonsverktøy
- Kreativitet og designmarkedsføring
- Kreativitet og design merkevarebygging
- Kreativitet og designledelse
- Profesjonell utvikling
KOMPETANSE FERDIGHETER
- Skapelse og kreativitet
- Kreativ prosessledelse
- Internasjonalt seminar: kreative og designtrender
- Skape og designe for fremtidige samfunn
- Bærekraftig kreativitet og design
- Kreativitet og designforskning
Erfaringsmessige ferdigheter
- workshops
- masterclasses
- Studiereise til utlandet: Kreativt Berlin
- Kurs på stedet: Creative France
Anvendt forskning avhandling
6 måneders praksis i kreative/designfunksjoner og/eller i kreative næringer
Pathway kurs
Semester 1
- Strategisk tenkning
- Tverrgående designprosjekt
- Dataledelse
- Excel-sertifisering (TOSA)
- Næringsliv og økologisk overgang
- Forretnings- og sosial endring
- Økologisk utfordring og organisasjonsledelse
- Offentlig taler
- Visuell kommunikasjon og bærekraftig forbedring
Semester 2
- Teamledelse
- Forretning og bærekraft
- ChatGPT lederskapslaboratorium
- Kodeferdigheter
- Kreativitetsutfordring
Forspesialiseringskurs
- Design partnerprosjekt
- Digital kultur
- Markedsføring revurderes
Tilleggsinnhold
- 4- 4-måneders internship (i Frankrike eller i utlandet) eller akademisk partnerskap