SDS - The Sustainable Design School

Introduksjon

Les den offisielle beskrivelsen

Den internasjonale designskolen i bærekraftig innovasjon for menneskelige løsninger

The Sustainable Design School - Design School in Sustainable Innovation

The Sustainable Design School ble grunnlagt i 2013 og er en internasjonal etablering av høyere utdanning dedikert til bærekraftig design og innovasjon for mennesker.

Et ord fra gründerne:

«En sterk felles overbevisning har ledet vårt arbeid med å grunnlegge The Sustainable Design School: de dyptgripende endringene som skjer i verden i dag, krever at vi nærmer oss innovasjon på en helt annen, radikal måte. Ved å dele gjensidige pedagogiske og profesjonelle erfaringer, er vi overbevist om at: Design, som et tankemiddel, spiller en viktig rolle i ny, bærekraftig innovasjon for alle.

Målene for bærekraftig utvikling

SDS følger de 17 bærekraftige utviklingsmålene som et kreativt verktøy.

128577_0B2A6009.jpg

Opptak - Bli med

Studentenes mangfoldighet, med ulik bakgrunn og studieretning, bidrar til bærekraftig innovasjon og dens praksis.

I dag blir vi konfrontert med viktige spørsmål angående den levedyktige utviklingen av planeten vår. Endringer er ikke bare nødvendige, men uunngåelige for å tillate oss alle å leve under akseptable forhold. For å svare på disse spørsmålene må fantasi og innovasjon vektlegges. Studentene våre kan handle på disse utrolige mulighetene.

For å takle kompleksiteten i dagens verdensspørsmål best mulig, tilbyr Sustainable Design School et program som er tverrgående, internasjonalt og flerfaglig. Pedagogikken blir praktisert gjennom konkrete prosjekter sendt inn av virksomheter som deler våre verdier.

128579_IMG_1598.jpg

Universitetsområdet

SDS, som ligger på et privilegert område i Cagnes-sur-Mer i hjertet av Côte d'Azur, gir et campus på 2000 meter utstyrt med: et datalaboratorium, modellverksted, musikkstudio, fotostudio, kreativitetsrom, felles hage , terrasser.

Samarbeid med FabLab ECOLAB Côte d'Azur (3D-skrivere, laserskjærere, 3D-skanner) lar studentene lage objekter til designprosjektene sine.

  • Universitet: Medlem av Université Côte d'Azur (UCA), studentene våre har tilgang til forskning og doktorgrad, samt akademisk utveksling med andre medlemmer av UCA.
  • Opptak: Etter søknad (påmeldingsfil, identitetskort, skoleresultater, portefølje) og individuelt intervju.
  • Finansiering: Økonomisk støtte er tilgjengelig gjennom ”SDS Friends” -bevilgningsfondet.

En tverrgående læreplan med mange tverrfaglige oppføringer

Vi privilegerer integreringsprosessen basert på utveksling og personlig ferdighet. Vår prioritet: å bli kjent med deg og verdsette talentene dine.

Internasjonalt - Internasjonale børser

SDS er medlem av Cumulus Association, et internasjonalt nettverk som omgrupperer 280 designskoler og universiteter over hele verden.

  • Université de Buenos Aires, Faculté de l'Architecture, du Design et de l'Urbanisme (UBA - FADU) - Argentina
  • Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL) - Peru
  • Srishti Institute of Art, Design
  • Ringling College of Art
  • Özyegin University - Tyrkia
  • Tbilissi State Academy - Georgia
  • Universita degli studi della campania luigi vanvitelli - Italia
  • Jiangnan University - Kina
  • Universidad del desarrollo (UDD) - Chili
  • HIT Holon Institute of Technology - Israel

Yrkeserfaring - Partnerskapsprosjekter

Fra det første året av studiene dine "lærer du ved å gjøre" i sammenheng med profesjonelle partnerskap.

«Disse store selskapene kommer til å samarbeide med studentene våre fordi de har en intuitiv visjon om morgendagen, de lever allerede med morgendagens kunnskap og deling, de er født i en digital verden og de ønsker å hjelpe andre i en ansvarlig vei! » Maurille Larivière128580_0B2A0125.jpg

Prosjekter - Hva er de?

De profesjonelle prosjektene som gjennomføres hvert år tillater møte med en ny generasjon av kreative, nysgjerrige studenter som er opptatt av verden.

FASE 1 - Kort og problematisk

Møte med representanter for partnerskapsbedriften er et sentralt poeng. I løpet av denne utvekslingen blir studentene introdusert for prosjektet, identifiserer behovene, finjusterer de korte og utkast til perspektivstrategier.

FASE 2 - Analyse

Sekvensene av forsknings- og fordypningsøkter lar studentene integrere selskapets behov på den ene siden og definere essensielle personas for strategisk refleksjon på den andre. Inkludering av mål for bærekraftig utvikling relatert til prosjektet.

FASE 3 - Idé

Denne fasen gjør det mulig å generere et stort spekter av innovative ideer, fra de mest utopiske til de mest konkrete. Ideation vil føre til at studentene finner konseptuelle svar.

FASE 4 - Realisering De valgte ideene blir analysert, omarbeidet og tegnet av studentene for å validere deres relevans for fremtidige brukere.

Ved å bruke modeller (3D digital visuell representasjon) og prototyping (funksjonell og dynamisk mock-up), gir studentene et reelt, visuelt aspekt på de validerte løsningene.

FASE 5 - Prototyping

Alle arbeidsfasene er formaliserte og illustrert av forskjellige fysiske og digitale medier. Målet er å forklare selskapet refleksjonen som er gjennomført, stillingene er tatt og resultatene av prosjektet.

Med nye innovative metoder:

  • «Design Thinking»
  • Frugal innovation
  • Livssyklusanalyse, Eco-Conception, Biomimicry Knowledge of Design ®
  • 17 Mål for bærekraftig utvikling

128578_IMG_1628.jpg

Alumni - Hvor er de nå?

«I går var jeg student, i dag er jeg designer! »Med et SDS-vitnemål har studentene våre muligheten til å integrere store selskaper eller å opprette en egen oppstart.

«Min visjon om design er ikke bare å skape et estetisk objekt. Design er fremst en filosofi: å lage for å forbedre hverdagen til hver person. Jeg valgte SDS for sin designtankegang og øko-designtilnærming »

Antoine Trouvé, Diplômé 2017

Student vitnesbyrd - De forteller oss

Hver opplevelse er forskjellig; som bedre enn studentene å fortelle om sitt.

«Jeg har alltid vært tiltrukket av tegning, selv om jeg aldri tok leksjoner. Jeg er også interessert i miljøet, som er gjenstand for stor bekymring for min generasjon. SDS kombinerer design og konseptet bærekraftig innovasjon. Det er et sted hvor jeg tror jeg kan trives. » Laura Jovene - 1. året

«Jeg valgte å integrere SDS på grunn av miljøvinkelen og fordi det gir studentene muligheten til å delta i profesjonelle prosjekter med store selskaper som Toyota, Decathlon og Accenture ..» Paul Sossouhounto - 2nd Year

«Jeg valgte å være designer hos SDS fordi jeg trenger å jobbe for andre og føle meg nyttig for de som er trengende. Jeg vurderte en karriere i den humanitære sektoren lenge til jeg oppdaget design. » Julian Coiffard - 2. år

«Jeg valgte SDS på grunn av verdiene og det interessante programmet (en internasjonal skole, partnerskapprosjekter). Design er et kreativt yrke der man kan forbedre ting ved å lage mer estetiske, ergonomiske og bærekraftige løsninger. » Rosa Hämäläinen - 3. år

«Jeg spurte meg selv,« hva er bærekraft? »Er det en tilnærming som er engasjert for miljøet eller for oss selv? Nei. Etter refleksjon bestemte jeg meg for å orientere meg hvor jeg kan finne svar og hvor vi kan lage løsninger fordi det ikke bare handler om kunnskap, men handling. » Jérémie Polese - Master 2 graduate 2017

«Jeg har alltid vært interessert i design og kunstneriske domener generelt, så det var et naturlig valg for meg å studere design etter min Bac SDT2A. Jeg valgte denne skolen på grunn av sin stilling som interesserer meg veldig. Jeg tror det er viktig å lage løsninger som respekterer miljøet vårt. » Corentine Masson - Master 2 kandidat 2018

128576_Capturedecran2018-04-16a10.45.14.png

Steder

Hyggelig

Address
Hyggelig, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike