Nalanda University

Introduksjon

Les den offisielle beskrivelsen

Ligger i byen Rajgir, i den nordlige indiske staten Bihar , er Nalanda et forskerintensivt, internasjonalt universitet støttet av de deltakende landene i Øst-Asia-toppmøtet. Universitetet ble opprettet 25. november 2010 ved en særskilt lov fra det indiske parlamentet og er utpekt som en "institusjon av nasjonal betydning".

Nalanda er inspirert av den akademiske fortreffelighet og globale visjonen om sin historiske forgjenger og ønsker å møte og sette globale standarder for faglig fortreffelighet og forskning og muliggjøre kapasitetsbygging på alle områder av høyere utdanning. Universitetet støttes av alle medlemslandene i Øst-Asia-toppmøtet, og mellomstatslige samarbeidsavtaler med dette har blitt signert av 17 land.

Universitetet søker å gjenopprette de tapte forbindelsene og partnerskapene som eksisterte i regionen kalt Asia, før starten av historiske krefter som førte til deres oppløsning. Asiatiske kulturer har flere lenker som går dypt inn i fortiden og gjenspeiles i en rekke felles kulturelle funksjoner. Re-oppdagelsen av inter-asiatiske koblinger i nyere tid har ført til en gjenoppblomstring i å oppdage og bygge på en felles historie. Nalanda University er påtatt som et ikon for denne nye asiatiske renessansen: et kreativt rom som vil være for fremtidige generasjoner et senter for inter-civilizational dialog.

campus

Syn

Nalanda har vært et sete for kunnskap i over åtte århundrer i det gamle kongeriket Magadha. Det har vært et kjent sentrum for læring fra det 5. århundre til det ble ødelagt av Bakhtiyar Khilji i det 12. århundre. Nalanda er proklamert som "Et av verdens viktigste universiteter, ble utviklet ikke i middelalderen, men her i India: Nalanda University ... var medvirkende til å produsere mennesker som er i stand til å forstå og artikulere hva det betyr å ha universell kunnskap, kunnskap som er anvendelig på tvers av kulturer og tider. "(Dr. Geoffrey Durham)

Nalanda University tiltrak forskere og studenter fra nær og langt, noen som reiser hele veien fra Tibet, Kina, Korea og Sentral-Asia på jakt etter kunnskap. Det var et kompetansesenter ikke bare for gammel indisk visdom, buddhistisk studier og filosofi, men for medisin og matematikk, astronomi og logikk også. Etter å ha undervist tusenvis av studenter i århundrer, sluttet Nalanda til å eksistere akkurat som universiteter åpnet i Bologna, Paris og Oxford i begynnelsen av det andre årtusen. Skiftet av kunnskapsenter fra øst til vest var symbolsk for den eventuelle overføring av makt som fulgte innen et halvt årtusen.

Det er nå en perfekt mulighet til å gjenskape den hellige universalismen av Nalanda som et kunnskapssenter. Det andre årtusinde CE endte med en enorm gjenoppblomstring av Asia etter århundrer med stagnasjon, splittelse og tilbakegang. Asia er i dag synonymt med en dynamisk entreprenørskaps- og innovativ kultur, basert på kunnskap og bedrift, som ikke er glemsom av fortiden, men ikke redd for å møte fremtiden. Asiatiske land kommer sammen for å forfalske et kontinent basert på grunnlag for fred og harmoni. Beslutningen fra det østasiatiske toppmøtet i 2007, på møtet i Cebu, Filippinene, for å godkjenne planen om å gjenopprette Nalanda University understreker forpliktelsen til disse verdiene. Målet er å gjenoppbygge Nalanda som et sete for kunnskap.

Historie og gjenopplivelse

Åttehundre år etter ødeleggelsen av Nalanda, tidligere president i India, Dr. APJ Abdul Kalam, mens han adresserte Bihar-statens lovgivende forsamling, marste han opp ideen om å gjenopplive universitetet.

Nesten samtidig ble et forslag som ble kalt "Nalanda-forslaget" videresendt til Singapores regjering. Dette forslaget søkte gjenopprettelsen av et universitet som Nalanda, som igjen ville være fokus for Asia.

Bihars statsregering vedtok raskt den visjonære ideen og konsulterte Indias regering på vei framover. Det begynte også å søke etter et passende sted for det nye Nalanda University . Det identifiserte og kjøpte 450 hektar land til universitetet i Rajgir¸ Bihar.

Etablering av dette universitetet ble således preget av en høy grad av samarbeid mellom staten Bihar og Indias regjering.

Siden kjennetegnet til det gamle Nalanda var dets internasjonalisme, besluttet Indias regering å dele dette forslaget med lederne av Øst-Asia-toppmøtet (EAS). Forslaget ble først delt med de 16 medlemslandene i EAS på Cebu-toppmøtet i Filippinene i januar 2007. Medlemsstatene hilste det regionale initiativet for vekkelse av Nalanda University velkommen. På det fjerde toppmøtet i oktober 2009 støttet medlemmene i Hua Hin, Thailand, etableringen av Nalanda University og oppmuntret til regional nettverk og samarbeid mellom Universitetet og eksisterende ekspertisecenter i Øst-Asia.

Internasjonale lenker

Universitetet har etablert sammenheng og samarbeid med flere institusjoner i utlandet, samt med Øst-Asia Summit-partnere. Vi jobber tett med utdanningsinstitusjoner, samt andre organisasjoner som har felles mål og kan samarbeide med oss i tråd med visjonen til Nalanda.

For å styrke universitetets internasjonale karakter, trådte et mellomstatslig samarbeidsavtale i kraft på det 8. Øst-toppmøtet i oktober 2013. Til nå har 17 land underskrevet MoU.

Steder