Universidad de Sonora

Introduksjon

Les den offisielle beskrivelsen

Universidad de Sonora er et privilegert rom for å støtte oppfyllelsen av målene og målene som er inkludert i 2030-dagsorden for bærekraftig utvikling, som FN har vedtatt. Fra full overholdelse av alle sine funksjoner har den mulighet til å bidra til løsningen av de viktigste problemene som plager menneskeheten, som fattigdom, ulikhet og miljøproblemer.

Universidad de Sonora er en autonom og offentlig tjeneste Institutt for høyere utdanning grunnlagt i 1942. Det er det mest verdifulle sosialt patrimonium i staten Sonora på grunn av størrelsen og kvaliteten på menneskelige og materielle ressurser, antall studenter, kvaliteten på utdanning som den tilbyr, tilstedeværelsen av sine kandidater og dens innvirkning på historien og regionale fremskritt.

Dens seks campuser ligger i en strategisk geografisk plassering, gjør at institusjonen kan spille en viktig rolle i et bredt område av innflytelse og fremme nye og varierte pedagogiske muligheter, generere og anvende nye funn på utfordringene som er presentert av global utvikling i nåværende årtusen .

Som en hyllest til alma materens pedagogiske, kulturelle og vitenskapelige arv, er navnet sitt påskrevet i gullbokstaver i statskongressens hovedkvarter.

Universidad de Sonora : 75 år å dele kunnskap.

misjon

" Universidad de Sonora er en selvstendig offentlig institusjon som har som oppgave å trene i utdanningsprogrammer av kvalitet og relevans, integrerte og kompetente fagfolk på nasjonalt og internasjonalt nivå, og formulerer undervisning med generering, anvendelse og overføring av kunnskap og teknologi, så vel som med koblingen med produktive og sosiale sektorer, for å bidra til en bærekraftig samfunnsutvikling. "

Universidad de Sonora har som en del av sitt samfunnsansvar en privilegert posisjon for å støtte oppfyllelsen av de 17 målene som FN har opprettet i 2030-dagsorden for bærekraftig utvikling. For å bidra til løsningen av de viktigste problemene som rammer menneskeheten, og særlig dens tilstander og regionale miljø, er universitetets formål å oppfylle følgende funksjoner:

  • Integrert trene fagfolk og forskere på alle områder av kunnskap, med de rette verdiene og ferdighetene til å samhandle og utvikle, i samsvar med behovene og kravene i ulike sektorer i samfunnet.
  • Generere, anvende og overføre kunnskap og teknologi på alle felt av kunnskap, oppmerksomhet til de viktigste miljøproblemene og forbedring av befolkningens velferdsnivå.
  • Å utøve sine undervisnings- og forskningsfunksjoner gjennom en effektiv sammenheng med samfunnet, gi tjenester til de sosiale, produktive og statlige sektorene som svar på deres behov og krav, spre de ulike manifestasjoner av kunst og kultur mot sosiale rom og konsolidere faglig samarbeid med andre institusjoner.

utsikt

" Universidad de Sonora er en ledende institusjon i landet og med internasjonal anerkjennelse, på grunn av kapasiteten og kreativiteten til sine kandidater, samt relevansen og relevansen av sine bidrag til innovasjon, kunst, kultur og kunnskap. vitenskapelig og teknologisk, og som bidrar avgjørende i bærekraftig utvikling i Mexico, og særlig av staten Sonora. "

Slike visjoner kjennetegnes ved følgende egenskaper:

  1. Det er et regelverk og mekanismer for å oppmuntre til pensjonering, samt for habilitering, oppdatering, oppføring, evaluering og forfremmelse av akademiske ansatte, som bidrar til en balansert utvikling av deres funksjoner og generasjonsendringen med kriterier for akademisk fortjeneste. På grunn av dette har all PTC forskerstudier, mer enn fire femtedeler med doktorgraden og anerkjennelse av ønskelig profil PRODEP, mens mer enn halvparten er anerkjent innen det nasjonale forskersystemet.
  2. Den har støttemekanismer, oppmerksomhet og støtte fra studenter som gjør det mulig å forbedre skolens baner, hvorfra det er høye nivåer av terminal effektivitet av oppgradering og oppgradering. Undersøkelsene utført av de eksterne evalueringsorganene sikrer at de har blitt solidutdannet, slik at over to tredjedeler av dem får tilfredsstillende resultater.
  3. De pedagogiske og kurrikulære modellene har blitt konsolidert, basert på kompetansebasert tilnærming, og med egenskaper av fleksibilitet og multi og tverrfaglig, hvorfra læreplanene blir kontinuerlig oppdatert, der verdier innlemmes, internasjonalisering og interculturalitet. Den integrerte formasjonen har blitt styrket med fysiske, kunstneriske og kulturelle aktiviteter.
  4. Et bredt spekter av bachelor- og utdanningsprogrammer tilbys på alle områder av kunnskap, av sosial relevans, underlagt konstant evaluering. Alle er av kvalitet, anerkjent av nasjonale og internasjonale organisasjoner.
  5. Et nytt pedagogisk tilbud av sosial relevans er skapt, ikke bare i tradisjonelle modaliteter, men også med interinstitusjonelle programmer, konsortiumprogrammer, postgraduate programmer i bransjen, og bruk av online og blandet læring. På samme måte har alle regionale enheter postgraduate alternativer, enten som egne programmer eller som hovedkvarter.
  6. Det er et sett med fysiske rom, godt utstyrt, samt et bredt spekter av tjenester og støtteinfrastruktur, i tilstrekkelig mengde og kvalitet for riktig utvikling av adjektive og substantive funksjoner.
  7. Aktiviteten til generering, diffusjon, anvendelse og overføring av kunnskap og teknologi er konsolidert i Institusjonen og har blitt omorientert mot de prioriterte problemene i miljøet, i tillegg til at de har blitt artikulert med dannelsen av studentene, og de er knyttet til sosial, offentlig og privat sektor.
  8. De kollegiale forskningsorganene har blitt styrket. Nesten alle akademiske organer er konsolidert eller i konsolidering, deltar de i akademiske nettverk, og de er en aktiv del av institusjonskonsortier for å gjennomføre forskning rettet mot prioriterte problemer for staten.
  9. Forbindelsen med produktive og sosiale sektorer har blitt styrket, i tillegg til å forbedre opplæringsprosessene til studenter og professorer ved å tilby kvalitetsservice til laboratorier, workshops og advokatfirmaer der testene og prosedyrene er behørig sertifisert; gi et bredt spekter av videreutdanningsaktiviteter omsorg for funksjonshemmede og sårbare grupper; revalere sosialtjeneste og faglig praksis; og for å fremme kunstnerisk og kulturell produksjon og formidling.
  10. Det akademiske samarbeidet mellom Universitetet og andre nasjonale og internasjonale institusjoner har blitt konsolidert, hvor programmene er styrket, opplæring av studenter, lærere og forskere gjennom forsknings- og utviklingsprosjekter, teknologisk innovasjon, sosial intervensjon og mobilitet, blant annet.
  11. Universitetet har forenklet maksimalt prosedyrene og prosedyrene til støtte for utviklingen av de materielle funksjonene. Den har forbedret, utvidet og sertifisert sine strategiske prosesser. Den institusjonelle administrasjons- og ledelsesfunksjonen er akkreditert av CIEES. Forskriftene er oppdatert og mekanismer er på plass for å sikre deres anvendelse og oppfølging. Den har en sunn økonomi i kraft av å ha regularisert faste ressurser og har diversifisert finansieringskilder, samt har klart å optimal utnyttelse av ressursene.
  12. På universitetet har effektive kommunikasjonskanaler blitt utviklet, som i kombinasjon med effektiv forhandling med fagforeninger, vilje til dialog, søken etter konsensus og kollektive beslutninger, har skapt en atmosfære av stabilitet og harmoni.
  13. Planleggingen og evalueringen er konsolidert som en permanent og systematisk prosess for overvåking og evaluering av resultatene av alle instituttets programmer og aktiviteter. Åpenhet antas som et prinsipp som er i samsvar med verdiene av ærlighet og samfunnsansvar, som gjelder for all universitetsarbeid. Konseptet om bærekraftig utvikling er innarbeidet i alle institusjonens substantive og adjektive funksjoner. Kjønnskapital er innarbeidet på tverrgående måte i institusjonelle funksjoner og strukturer. Fremme av kulturen i helse, sport og fysisk aktivitet er blitt konsolidert, noe som har forbedret livskvaliteten til universitetssamfunnet. Institusjonen er blitt et intelligent universitet, støttet av bruk av teknologi, systemer, verktøy og enheter.

verdier

For å oppnå sine grunnleggende formål støtter universitetet sitt arbeid i tolv grunnleggende verdier:

Ærlighet og integritet

Forpliktelse fra universitetsstudentene til å lede seg i sine ideer og uttrykk basert på sannheten, og handle med rettferdighet og sannhet i utøvelsen av deres funksjoner, hvilket også uttrykkes i riktig bruk og omsorg for institusjonens ressurser.

Respekt og toleranse

Anerkjennelse og aksept av eksistensen av mangfold i måter å tenke og gjøre på universitetsstudenter, og om tilgjengeligheten for å finne og utvikle sammenfall som tillater oppnåelse av institusjonelle mål.

ansvar

Universitetsstudenter påtar seg plikten til å oppfylle sine forpliktelser og plikter, og å svare på deres effekter og resultater, og, hvis det er hensiktsmessig, rette dem.

etikk

Tilvejebringelse av et sett av moralske standarder, prinsipper og verdier som styrer utviklingen av universitetet og som styrer ideene og handlingene til medlemmene i utøvelsen av deres funksjoner, med det felles målet som det endelige målet.

solidaritet

Det er alle universitetsstudenters forpliktelse til å vedta årsakene, problemene og utfordringene til andre personer og sosiale grupper, særlig de sårbare, samt deltakelse i deres oppmerksomhet og oppløsning.

samfunnsansvar

Utøvelsen av materielle funksjoner av universitetsstudenter, som utføres med deltagelse av sosiale aktører, reagerer på samfunnets behov og har positive effekter på det.

egenkapital

Universitetet tilbyr like muligheter til studenter i tilgang til kvalitetstrening og utfører handlinger som begrenser situasjoner med sosial utstenging.

rettferdighet

I den daglige utviklingen av universitetet blir de ulike beslutningene som er laget alltid tatt under hensyn til normativitet, grunn og egenkapital.

bærekraft

Universitetet er sterkt forpliktet til å forbedre miljøet og naturens omsorg, danne økologisk bevissthet og bidra med å foreslå løsninger på miljøproblemer for å muliggjøre og fremme bærekraftig utvikling.

autonomi

Universitets evne til å selvstyre og definere den faglige orienteringen som skal følges, idet man tar hensyn til miljøkravene, særlig av Sonoras samfunn, som regnskapsføres både økonomisk og i instituttets resultater.

åpenhet

Universitetets interesse i å gjøre offentligheten tilgjengelig for all informasjon som er tilgjengelig om sin virksomhet, ressursutnyttelse, utvikling av sine funksjoner og resultatene, med som begrensning av gjeldende bestemmelser.

Stol og forskningsfrihet

Frihet i undervisning og i generering og anvendelse av kunnskap, praktisert innenfor det institusjonelle rammeverket på en måte som er i overensstemmelse med målene, standarder og programmer fastsatt av Universitetet.

Steder

Hermosillo

Address
Calle Avenida Rosales,&
83000 Hermosillo, Sonora, Mexico

Keystone-stipend

Se hvilke muligheter du kan få med et stipend fra oss

Programmer