Universidad Complutense de Madrid

Introduksjon

Les den offisielle beskrivelsen

presentasjon

Universidad Complutense de Madrid er en offentlig institusjon av høy kvalitet som har en viktig historisk arv og et omfattende kultur- og fritidstilbud som man kan glede seg over kunst, litteratur, musikk, teater, museer, festivaler og sport.

Det ligger i to privilegerte områder i Madrid hovedstad og Pozuelo de Alarcón omgitt av grønne og skoglige områder.

Vi antar som vårt trippelideal: å trene fagpersoner som er nyttige for samfunnet, å fremme vitenskapelig forskning og å spre kunnskapen og verdiene som er iboende for universitetet. En aktuell utfordring for Complutense, som så mange at den har klart å overvinne i det siste.

Vi oppfordrer deg til å bli kjent med det!

Misjon og visjon

Universidad Complutense de Madrid (UCM) er en institusjon med en lang historie og bred sosial anerkjennelse som ønsker å være blant de første universitetene i Europa og å konsolidere seg som et referansesenter for det latinamerikanske kontinentet.

Med studentene som aktivitetsaksen er UCM forpliktet til omfattende og kritisk trening på høyeste nivå. Undervisningskvalitet er en ekte “Complutense segl” og hovedfag er prioritert. Masterene og doktorgradene ved Complutense University har menneskelige og materielle ressurser som garanterer deres dyktighet. Tilnærming og intensivering av forholdet til samfunnet og det produktive miljøet er en av dens prioriteringer for de kommende årene.

UCM har et stort forskningspotensial, og mange av forskergruppene deres inntar stillinger som internasjonalt lederskap. The Complutense er opptatt av å utvikle polakker av dyktighet basert på store nettverk av kvalitetsgrupper, fremme nye grupper og integrere unge forskere. Og, selvfølgelig, for å koble forskning med opplæring på alle trinn og høyere nivå.

UCM-organisasjonen styres av sin forpliktelse til brukertjeneste, noe som forenkler administrative prosedyrer. Dets aktivitet svarer til prinsippene om demokrati, åpenhet, campus bærekraft, reell og virtuell tilgjengelighet, bevaring av miljøet og engasjement for det sosiale og økonomiske miljøet.

UCM er et offentlig universitet av høy kvalitet til tjeneste for samfunnet og tilbyr studentene studenter- og videreutdanninger som er godtatt på arbeidsplassen.

UCMs faglige og forskningsevne er godkjent av kvalifiseringen, sammen med det polytekniske universitetet i Madrid, på Campus of International Excellence i den høyeste kategorien A-Good Progress.

Historisk oversikt

Universitetet i Alcalá

Det nåværende Universidad Complutense de Madrid er det som ble grunnlagt av kardinal Cisneros som en konsekvens av Brevet Bulada "Inter cetera", gitt av Alexander VI, 13. april 1499, for å gi kardinal privilegiet å grunnlegge og bygge en skole for skolebarn som skal være lokalisert i Alcalá de Henares. Dokumentene som kommer ut av pavelig sjanse, er tre, datert på samme dato. Dokumentet "Inter cetera" hører til kategorien for et oppstemt brev - det vil si at det ikke er en okse eller "høytidelig littera" - og spesifikt er det en "nådig littera" eller barmhjertighetsbrev; Det er et pergament med semi-gotisk brev som er bevart i National Historical Archive.

Cisneros beordret byggingen av Colegio-ordføreren San Ildefonso en måned før Carta Bulada ble tildelt, og la grunnsteinen i mars 1499. Tanken var å lage Colegio Complutense hvor læren om teologi, Canon Law and Arts ble undervist liberale. Det pavelige buliserte brevet gir nettopp autorisasjon for det, "en høyskole av studenter der læresetninger om fakulteter for teologi, Canon Law and Arts blir lest."

Fra begynnelsen av at College bosatte seg på stedet der Complutum hadde vært lokalisert, den romerske byen fra det 1. århundre f.Kr. Arbeidene ble ferdige i 1508 og i det året begynte de første studentene å studere. Påmeldingen skjedde mellom august og oktober. Den 17. oktober ble den første rektor ved universitetet - Pedro del Campo - valgt, og kurset åpnet den 18. med en leksjon om Aristoteles moralfilosofi. Den første ideen om Cisneros reproduserte innholdet i studiene til de europeiske middelalderuniversitetene - de som fulgte de generelle studiene - der teologi, medisin og rettsvitenskap ble studert, og læren fra Liberal Arts var forberedende. Kardinal hadde til hensikt med den kollegiale strukturen å tillate folk å studere uten ressurser som ble ønsket velkommen og tildelt stipend.

Fra 1502, og uten at college ble bygget, begynte kardinal Cisneros samlingen av bøker for å lage biblioteket og fremmet arbeidet med Polyglot Bible.

I 1510 kunngjorde kardinal grunnlovene om Colegio-borgmesteren de San Ildefonso; i dem er forskriftene for studier av kunst, og den relative tingen til fakultetene for teologi, Canon Law and Medicine utformet med store detaljer. Det er også tenkt at andre studier som grammatikk og gresk (grunnlov 38 til 58) bør etableres.

Legg merke til at medisinstudiene ikke ble henvist til i det pavelige oppsatte brevet, og de var heller ikke opprinnelig ment for Colegio de San Ildefonso. Imidlertid vises de i grunnlovene fra 1510, nærmere bestemt i 49, som begynner med følgende ord:

"På grunn av de mange sykdommene som daglig plager dødelige, regnes kunsten for medisinering som veldig passende og nødvendig i republikken, erfarer og attesterer dette, konstaterer vi at det i våre høyskoler er to medisinstoler og de har to leger med stor erudisjon og moden erfaring.

Når grunnlovene blir kunngjort og sverget av klosteret, fremstår universitetssamfunnet, det vil si universitetet, som en enhet med sin egen juridiske personlighet, ledet, som kollegiet, av en rektor.

Etter flere oppturer og nedturer som Universitetet i Alcalá, som gikk fra de første øyeblikkene med herlighet, ble utsatt for en betydelig nedgang, i 1821, i den generelle forskriften for offentlig instruksjon, ble opprettelsen av Central University of Madrid beordret, og slettet ett år så bosatte den seg i Alcalá. Central University ble opprettet ved bestilling av 3. oktober 1822, og omfattet studiene ved det litterære universitetet i Alcalá, de av San Isidoro og de av Museum of Natural Sciences. Men absolutismens tilbakevending i 1824 betydde at Universitetet ble returnert til det første hovedkvarteret. Institusjonen ble svekket av rensningene, fratredelsen av jurisdiksjonen, forbudet mot å bruke den akademiske drakten og mangelen på plasser i Madrid.

Universidad Complutense de Madrid forutsetter som sitt eget trippelideal: å trene fagpersoner som er nyttige for samfunnet, for å fremme vitenskapelig forskning og å spre kunnskap og verdier som er iboende for universitetet, i nær og fjern. En aktuell utfordring for vårt universitet, som så mange andre har klart å overvinne i fortiden.

133013_pexels-photo-1438072.jpeg

Kontor for kvalitet

Viserektorens kontor for kvalitet tilbyr hele Complutense-universitetssamfunnets informasjon og programmer som etablerer systemet med garantier og tillit til undervisnings-, forsknings- og ledelsesaktiviteter utført av og ved Complutense University. For å gjøre dette designer den, deltar og styrer ulike initiativer for utvikling av:

  • Programmer for å evaluere kvaliteten på det faglige tilbudet for grader og lærere.
  • Sertifiseringsprogrammer og akkreditering av utdanningsinstitusjoner og forskningssentre.
  • Data og tall om rangeringer og kvalitetsindikatorer.
  • Konferanser og konferanser om kvalitet i institusjoner for høyere utdanning.

Kontor for inkludering av mennesker med mangfold

Kontoret for inkludering av mennesker med mangfold (OIPD) fra Universidad Complutense de Madrid gir personlig oppmerksomhet til alle medlemmer av universitetssamfunnet (studenter, undervisnings- og forskningsansatte og personer fra administrasjon og tjenester) med funksjonsmangfold / funksjonshemming, behov spesifikk og personlig.

Det er et rom for støtte, akkompagnement, lytting, orientering, assistanse, trening og råd.

I tillegg har vi støtte fra koordinatorer i hver av fakultetene som utgjør UCM og de tilknyttede sentrene for å støtte mangfold og fremme inkludering.

Likestilling ved UCM

Universitetet har vært en av institusjonene som har bidratt mest de siste tiårene til fremgangen i likestilling og innlemmelse av kvinner i samfunnet, etter å ha opplevd den store inntredenen av kvinner i høyere utdanning. Til tross for dette, fortsetter det ulikheter i dag: vi finner vertikal segregering (selv om det for tiden er et flertall kvinnelige studenter selv om antallet kvinnelige lærere er mye lavere, spesielt professorer), og også horisontal segregering, uttrykt i ulik tilstedeværelse av kvinner i de forskjellige områdene eller fagområdene (som et eksempel i UCM er det 84% av kvinnelige studenter i sosialt arbeid og bare 15% innen informatikk).

Noen ganger er disse ulikhetene veldig tydelige, men mange andre er usynlige fordi vi har blitt vant til å se dem som “normale”, siden vi står overfor mange års kultur som er bygget med den mannlige modellen som sentrum og som norm. I tillegg til å være urettferdig, betyr disse ulikhetene at vi alle egentlig ikke har de samme mulighetene.

Likestillingsenheten utfører kontinuerlig arbeid for å samle og analysere data som lar oss forstå virkeligheten på universitetet vårt og utforme passende tiltak for hver kontekst.

Steder

Madrid

Address
Avenida Complutense, s/n.
28040 Madrid, Madrid-samfunnet, Spania

Keystone-stipend

Se hvilke muligheter du kan få med et stipend fra oss

Programmer